Meer inzicht krijgen in je energieverbruik en de bijbehorende kosten. Een heleboel smart home-producten proberen dat te doen en ook energiemaatschappijen zijn er druk mee met apps en slimme meters. Energiefabrikant Oxxio zet nu in op een chatbot die mensen moet helpen meer inzicht te krijgen in hun energieverbruik. Zowel Oxxio-klanten, als mensen die bij een andere energiemaatschappij zitten, kunnen een gesprek aangaan met de bot.
Oxxio noemt de de dienst O. Hij voert data-analyses uit op de meterstanden van de gebruiker en alle (anonieme) data van andere gebruikers. De dienst werkt het beste als je een slimme meter hebt, omdat de chatbot dan automatisch toegang kan krijgen tot de data. Je kunt er echter ook mee aan de slag als je nog een ouderwetse energiemeter hebt.
Steeds beter
In eerst instantie biedt de chatbot enkel inzicht en kun je nog geen vragen stellen, maar dat moet wel mogelijk worden. Ook moeten de adviezen en inzichten die O verschaft steeds beter worden als de dienst meer wordt gebruikt en dus meer data heeft voor zijn analyses.
Joost Luteijn, Digital Lead Oxxio legt uit:
O wordt steeds slimmer. Complexe algoritmes zetten grote hoeveelheden onoverzichtelijke data om naar gebruiksvriendelijke en bruikbare informatie. Op deze manier kan O zichzelf continu verbeteren en doorontwikkelen. Op korte termijn zal het mogelijk zijn om het energieverbruik nog nauwkeuriger te analyseren, zodat de gebruiker nog beter grip heeft op de kosten.
Een groot nadeel is dat Oxxio heeft gekozen om deze chatbot niet voor Facebook Messenger te bouwen. Hij is in een eigen app gestopt. Later moet Facebook Messenger nog wel volgen, maar wanneer is onbekend. De energiemaatschappij wil ook aan de slag met Siri van Apple. Binnen de nieuwe mogelijkheden die Apple ontwikkelaars biedt op het gebied van Siri, is een dienst als O echter niet toegestaan.