De geruchten blijken te kloppen. BMW heeft officieel bekend gemaakt dat het samen met Intel en Mobileye gaat werken aan de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. En de plannen zijn ambitieus: over vijf jaar moet de eerste volledig zelfrijdende auto van BMW in productie gaan.
Tijdens het 100 jarig bestaan van het Duitse automerk toonde het al een fantastische zelfrijdende conceptauto. Ook kondigde het bedrijf al aan om in 2021 met een autonome, elektrische auto te komen. Om die belofte waar te maken heeft BMW dus hulp gezocht. Van Mobileye, dat de camera- en sensortechnologie levert. En van Intel voor de benodigde rekenkracht.
De ambitie ligt hoog, want de bedoeling is om echt een volledig zelfrijdende auto te maken waarbij je als chauffeur niet meer op de weg hoeft te letten. In de auto- en techwereld zijn inmiddels meerdere niveaus van zelfrijdende auto’s gedefinieerd. Level 3 -waar BMW voor 2021 aan werkt- noemt men ‘eyes off’, dan hoef je dus niet meer continu op de weg letten. Level 4 is ‘mind off’, waarbij je echt de hele weg iets compleet anders kunt doen. Het ultieme doel van BMW is uiteindelijk om ook tot level 5 te komen: ‘driver off’, dan zou een auto ook leeg rond kunt rijden.
De drie bedrijven willen op korte termijn al een prototype aan de wereld tonen en volgend jaar starten ze met grootschalige testen.
Tesla
De aankondiging werd gedaan vlak nadat bekend werd dat er voor het eerst een dodelijk ongeluk was gebeurd met een auto in zelfrijdende modus. De aanrijding in de VS gebeurde met een Tesla Model S in Autopilot-modus. De zaak wordt op dit moment onderzocht en kan gevoelig hebben voor de verdere ontwikkeling van regelgeving en acceptatie van zelfrijdende auto’s.
Eerder leverde BMW al kritiek op Tesla dat het zijn technologie te snel op de markt brengt. BMW wil dat de technologie eerst 100 procent betrouwbaar is voordat hij op de weg verschijnt. Met de aankondiging van gisteren legt het bedrijf zichzelf echter wel een harde deadline op.