Het is een doorn in het oog van de muziekindustrie en van veel andere streamingdiensten: de gratis optie van Spotify. Hiermee kunnen gebruikers onbeperkt gratis naar hun favoriete muziek luisteren, alleen is de geluidskwaliteit beperkt en krijg je tussendoor advertenties te horen. De inkomsten uit advertenties zijn echter erg laag, waardoor artiesten in hun ogen te weinig betaald krijgen. Daar komt bij dat ze vaak principieel tegen het ‘gratis weggeven’ van muziek zijn.
Spotify zou nu plannen hebben om de gratis functie te beperken op het gebied van het muziekaanbod. Dat schrijft de Financial Times. Het zou betekenen dat nieuwe releases in eerste instantie enkel voor betaalde gebruikers beschikbaar zijn. Iets waar Spotify altijd tegen is geweest, omdat het een glijdende schaal is, zodra het hiermee begint. Het zou bang zijn dat de gratis variant van Spotify uiteindelijk te beperkt wordt om nog interessant te zijn voor gebruikers.
Er zouden meerdere redenen zijn het bedrijf nu overweegt terug te komen van het eerdere standpunt. Het zou namelijk druk aan het onderhandelen zijn platenmaatschappijen over nieuwe contracten. Daarnaast zou het bedrijf volgens de geruchten een beursgang voorbereiden. Daarvoor moet het er natuurlijk zo goed mogelijk voorstaan en daarvoor zijn goede contracten met de platenmaatschappijen noodzakelijk.
Op dit moment heeft 100 miljoen gebruikers die een gratis abonnement gebruiken. Het heeft uiteindelijk 30 miljoen mensen zo ver gekregen om een betaald abonnement af te sluiten, mede dankzij het gratis aanbod. Het is daarbij de grootste streamingdienst ter wereld. Apple Music, dat nu ruim een jaar bestaat, heeft zo’n 15 miljoen betalende gebruikers.