Het zat er al een tijdje aan te komen, maar de aankondiging komt toch onverwacht: Snapchat brengt een zonnebril op de markt waarmee je kunt filmen. De Spectacles komen uit in drie kleuren en gaan 129 dollar per stuk kosten (omgerekend 115 euro) kosten
Al een tijd lang ging het gerucht dat Snapchat aan een slimme bril werkte. We zagen zelfs Snapchat-oprichter Spiegel al met een prototype rondlopen. Maar waar eerst nog werd gedacht dat het om een augmented-reality-bril ging, blijkt de Spectacles van Snapchat veel simpeler: het is een zonnebril waarmee je Snaps kunt maken.
Hoe werken de Spectacles?
Het werkt eigenlijk heel simpel: je draagt de zonnebril gewoon zoals je een normale zonnebril draagt. Ze zien er ook gewoon tof uit! (Al valt over smaak natuurlijk niet te twisten…). Wil je wat filmen, dan druk je aan de zijkant tegen de bril aan en maak je een filmpje van 10 seconden. Tijdens het filmpje branden er lampjes aan de binnen- en buitenkant van je bril zodat zowel jijzelf als de omgeving kunnen zien dat je filmt.
De video’s worden verstuurd naar je smartphone en komen terecht in je Snapchat Memories. Vanuit daar kun je ze delen met je vrienden of in je verhaal publiceren. Heb je je telefoon niet bij je? Dan worden de video’s lokaal op de bril opgeslagen en kun je ze dus later versturen.
De video’s die de bril maakt hebben een bijzonder beeldformaat. Niet horizontaal zoals normale video en niet verticaal zoals Snapchat. Nee: de video’s zijn rond en hebben ongeveer hetzelfde beeld als een menselijk oog qua beeldhoek (115 graden). In de app zal het beeld worden uitgesneden afhankelijk van hoe je je smartphone houdt. Erg tof gedaan!
De bril heeft uiteraard een ingebouwde accu die ongeveer een dag mee zou gaan. Het doosje waarin je hem bewaard, bevat een ingebouwde accu waarmee je hem nog eens vier keer kunt opladen. Een zelfde concept als Apple gebruikt bij de draadloze EarPods.
Wat is het verschil met de Google Glass?
Om te beginnen: de functionaliteit. De Google Glass was een augmented-reality-bril waarmee je een klein schermpje voor je ogen zag en waartegen je kan praten. De ingebouwde camera om foto’s of video’s mee te maken, was bij de Google Glass slechts één element. Sowieso was het doel waarom je een Google Glass zou dragen eigenlijk niet heel duidelijk, terwijl dat bij de Spectacles overduidelijk is.
Daarnaast ziet deze bril er uit als een hippe zonnebril. Natuurlijk vallen de camera’s op en zien die er wat raar uit, maar in vergelijking met de Google Glass is dit de mooiste bril ooit gemaakt. Ook de prijs is een groot verschil: de Spectacles moeten slechts 129 dollar gaan kosten, voor de eerste betaversie van de Google Glass betaalde je meer dan 1000 euro.
Uiteraard maakt iedereen de vergelijking met Google Glass, maar eigenlijk zouden we dat niet moeten doen. Het is een compleet ander product en Snapchat is ook nog eens een compleet ander bedrijf. De vraag ‘wordt dit een succes? stellen? en daarbij Google Glass aanhalen is dus eigenlijk niet zo relevant. Het zijn twee producten die heel verschillend zijn.
Maar wordt het een succes?
Dat is afwachten natuurlijk. Snapchat zal in eerste instantie een beperkte hoeveelheid Spectacles gaan verkopen. Hoe dat precies in zijn werk gaat is nog onduidelijk. Maar juist doordat het een exclusief product is en je er niet meer voor betaald dan een merkzonnebril, zou er aan bij kunnen dragen dat een hype wordt.
Wat eigenlijk veel interessanter is, is wat het succes voor gevolgen heeft. Aan de ene kant zal het een privacydiscussie oproepen, omdat het nog makkelijk wordt om overal in het openbaar dingen te filmen. Al heeft Snapchat geleerd van de Google Glass en een lampje toegevoegd zodat iedereen ziet wanneer je filmt.
Aan de andere kant, is een belangrijke stap voor wearables: het zou de eerste bril met technologie erin zijn, die aanslaat bij een groot publiek. En dan maakt de weg vrij voor geavanceerdere brillen met bijvoorbeeld augmented-reality-toepassingen.
Is er nog meer wat ik moet weten?
Ja, Snapchat heet geen Snapchat meer. Het bedrijf heet voortaan Snap Inc. Een kleine naamswijziging, maar het maakt wel de weg vrij om een bedrijf te worden dat veel meer doet dan een chat-app uitbrengen. Zonnebrillen maken bijvoorbeeld. De app blijft trouwens gewoon Snapchat heten.