De Autopilot valt niets te verwijten na het dodelijk ongeval met een Tesla in mei 2016. Dat concludeert de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), de Amerikaanse overheidsorganisatie die gaat over de verkeersveiligheid, in een onderzoek naar het ongeluk. Het slachtoffer maakte tijdens het ongeluk gebruik van Autopilot, het systeem dat rijtaken van de bestuurder overneemt, maar botste alsnog op een vrachtwagen.
Minder dan twee minuten voor het ongeval plaatsvond heeft de bestuurder cruisecontrol aangezet op 119 kilometer per uur. Er waren geen bijzondere weersomstandigheden op de dag van het ongeval. De NHTSA concludeert dat de bestuurder van de Tesla de vrachtwagen minimaal zeven seconden voor de botsing had kunnen zien.
Uit gegevens van de gecrashte Tesla blijkt dat het automatisch remsysteem geen actie heeft ondernomen om het ongeval te voorkomen. Het remsysteem is echter beperkt, schrijft de NHTSA. Bestuurders moeten zich ten alle tijden bewust zijn van de grenzen van het systeem. De sensoren zijn nog niet zover ontwikkeld dat ze deze specifieke situatie konden herkennen. Een bestuurder moet het voorkomen van een ongeval dan ook niet af laten hangen van het automatische remsysteem.
De NHTSA sluit het onderzoek dan ook met de conclusie dat er geen mankementen gevonden zijn in Autopilot of het automatische remsysteem.
Afname ongelukken na uitrol Autopilot
Uit het onderzoek blijkt verder dat na installatie van Autopilot minder ongelukken plaatsvinden. Het gaat daarbij specifiek om het onderdeel Autosteer, daarmee kan een Tesla zelfstandig op de snelweg rijden, mits er een duidelijke belijning aanwezig is. Het gaat om ongevallen waarbij een airbag is geactiveerd.
Vóór Autosteer was geïnstalleerd, vonden er 1,3 ongelukken per één miljoen gereden mijl plaats. Na installatie van de software was dat 0,8 ongelukken per miljoen mijl.