Vandaag is de grote dag voor Snapchat: Het bedrijf gaat naar de beurs!

Vandaag is dé dag voor Snap, het moederbedrijf van Snapchat. Vandaag gaan ze namelijk naar de beurs en wordt er een grote vraag beantwoord: worden ze net zo’n beurssucces als Facebook, of een teleurstelling als Twitter? De eerste berichten zijn in ieder geval goed, want Snap verkoopt haar aandelen voor 17 dollar. Dat betekent dat ze 24 miljard dollar waard zijn, schrijft Reuters.

Die 17 dollar is een goed teken, aangezien er vorige week nog gemikt werd op een introductieprijs tussen de 14 en 16 dollar. Door dat bedrag zijn ze ongeveer twee keer zoveel waard als concurrent Twitter. Bovendien is het de hoogste waarde van een Amerikaans techbedrijf dat naar de beurs gaat sinds Facebook dat in 2012 deed.

Verlies

En dat bedrag is eigenlijk best opvallend. Snap maakt namelijk nog altijd geen winst. Vorig jaar liep het verlies op naar 514,6 miljoen dollar. Bovendien heeft het flink wat concurrentie. Zo neemt Facebook steeds meer onderdelen van het sociale medium over en plaatst die in haar eigen platformen, zoals Instagram. Daardoor zou het bedrijf gebruikers verliezen.

Dat zien we ook terug in de cijfers: in de eerste drie kwartalen van 2016 groeide Snapchat met 15, 21 en 10 miljoen nieuwe dagelijkse gebruikers. In het laatste kwartaal van vorig jaar waren dat er slechts 5 miljoen. Het bedrijf verwacht dan ook dat de groei de komende tijd minder snel gaat.

Goeie timing

De timing van Snap om naar de beurs te gaan is echter wel goed. Vorig jaar kwamen er weinig nieuwe techbedrijven op de beurs, waardoor investeerders graag nieuwe kansen zien. Snap kan zo’n kans zijn. Daarnaast kan deze beursgang goed zijn voor andere unicorns – startups die een miljard dollar of meer waard zijn. Het kan net het zetje in de rug zijn om hetzelfde te gaan doen.

Maar hoe het echt gaat verlopen met de beursgang van Snap is afwachten. Pas later vandaag weten we meer, als de beurs in New York opengaat en Snap voor het eerst meedoet onder het symbool SNAP. In eerste instantie zal de koers dan omhoog gaan, wat eigenlijk altijd gebeurd bij de introductie van een nieuw aandeel. Pas op de lange termijn hebben we een indicatie of dit de volgende Facebook of Twitter wordt.