Een goede esports-game kun je tot in het oneindige spelen. Je kunt het er 24 uur per dag over hebben en het blijft boeiend om naar te kijken. Dit heeft alles te maken met dat wat de ‘meta’ wordt genoemd. De natuurlijke evolutie van de beste manier om te winnen. De ongeschreven regels. De game binnen de game. Nadenken over hoe je tegenstander denkt dat jij denkt en daar op inspelen.
Ward GeeneWekelijks neemt columnist Ward Geene ons aan de hand door de groeiende wereld van esports en gaming culture. Deze week: wat betekent de meta binnen esports?Meta is een breed begrip. Wil je succesvol zijn binnen een competitieve game dan moet je inzicht hebben in de meta. Een eerste stap daarbij is het kennen van de bewezen, succesvolle strategieën. Deze kennis doe je niet op door het leren van de spelregels, maar door ervaring. Je leert wat wel en niet werkt. Daarom is de meta van een goede esports-game altijd in een staat van evolutie. Dit komt omdat spelers altijd op zoek gaan naar de beste strategie op dat moment.
Tijd voor een simpel voorbeeld. Bij de game Counter-Strike: Global Offensive moet één team binnen twee minuten een bom planten. Daarbij hebben ze een keuze uit twee punten. De verdedigende partij moet dit zien te voorkomen. Wanneer meer teams winnen door de bom bij A te plaatsen, zal dit meer gebeuren. Het gevolg is dat deze strategie voorspelbaar wordt en het verdedigende team hierop gaat anticiperen. De kans om succes te hebben op B neemt toe en daardoor zal de aanvallende strategie naar verloop van tijd veranderen richting B.
Meta draait dan ook niet alleen om het leren van de beste strategieën, maar ook om te leren welke van die strategieën populair zijn. Zo ontstaat een zeer complex systeem wat je in een versimpelde versie kunt vergelijken met Rock, Paper, Scissors. Als je statistisch ziet dat de meeste mensen kiezen om hun vuist te ballen, dan kun je het beste je hand open houden. Vandaar de omschrijving: de game binnen de game.
Het collectieve brein
Door informatie en data te delen krijgen game-communities veel sneller inzicht in wat goede strategieën zijn. Iets dat je minder snel in je eentje voor elkaar krijgt. Wil je daarom inzicht krijgen in de meta van een game dan zijn er een aantal opties. Twee van de meest effectieve zijn het kijken naar esports-wedstrijden en afkijken wat de beste spelers ter wereld doen of het gebruik maken van websites waarop de meta wordt besproken.
Een goede plek om te beginnen is bijvoorbeeld een Reddit die gefocust is op competitieve Overwatch. Ben je meer van harde data, dan bestaan er vaak websites als masteroverwatch.com. Speel je Heroes of the Storm, dan is het gebruik van hotslogs.com een must. Zit je altijd vast op rank 15 bij Hearthstone, dan biedt de Tempo Storm Meta Snapshot vaak een goede leidraad om verder te komen. Speel je dus een esports-game en maak je nog niet gebruik van dit soort tools, dan doe je jezelf echt te kort.
Kennis nemen van de data geeft je een competitief voordeel, maar de websites maken je niet ineens de beste speler ter wereld. Daarvoor heb je ook de juiste skills nodig en is het belangrijk wat je met de kennis doet. Je persoonlijke situatie en welke strategieën daar werken verschilt met het gemiddelde van alle data. Ook loopt een Tempo Storm Meta Snapshot voor een Heathstone-speler altijd achter de feiten aan. Ze helpen je echter wel om sneller een strategie te vinden die het winnen van games maximaliseert.
Pro-gamers en de meta
Mensen kijken niet alleen naar esports voor de entertainment, maar vooral ook om er van te leren. Met de release van een nieuwe FIFA verandert er altijd het nodige aan de game. De ene keer is koppen erg sterk en werken hoekschoppen en voorzetten vanaf de flank goed. Dan is het weer de fysieke kracht van de spits die doorslaggevend is. Hierdoor kun je dan beter Ronaldo opstellen dan Messi. Om een goede indruk te krijgen wat op dit moment goede opstellingen zijn biedt het kijken van de E-Divisie een schat aan informatie.
De momenten waarop ik het meest geniet tijdens een esports-toernooi, zijn de momenten dat pro-gamers tegen de meta ingaan. De momenten dat ze laten zien wat het antwoord is op de populaire strategieën. Dat ze bijvoorbeeld een held kiezen die normaal nooit gekozen wordt en aantonen dat deze eigenlijk heel krachtig is. Ga je na of tijdens zo’n toernooi zelf online de game spelen, dan zie je gelijk het effect van zo’n pro-gamer terug. Die specifieke held wordt ineens veel meer gekozen.