De selfiemaskers en -filters van Snapchat zijn meer dan populair en worden dan ook met liefde gekopieerd door Facebook. Maar dat houdt het bedrijf niet tegen om nog meer toffe features toe te voegen, om de concurrentie een stap voor te blijven. Nu introduceert het dan ook World Lenses, een geheel nieuw soort filters.
Met World Lenses kun je augmented-reality-elementen in de wereld om je neerzetten. Je maakt een Snap met je camera en je kunt 3D-objecten aan de wereld toevoegen. Je kunt er zelfs omheen lopen met je camera, schrijft Snap op zijn blog. En hier heb je geen QR-codes of andere middelen voor nodig om de juiste plek te markeren. Je kunt alles realtime plaatsen over wat je lens ziet.
Dat is technisch indrukwekkend, omdat een smartphonecamera met één lens geen diepte kan zien. Slimme algoritmes moeten dus zonder verder hulpmiddelen van het 2D-beeld een 3D-beeld maken om er iets in te kunnen plaatsen. En dat ook nog eens continu in realtime, terwijl je beweegt.
Desondanks zijn de filters vrij gemakkelijk te gebruiken. Je klikt op het scherm terwijl je de camera aan hebt staan, waarop je kunt kiezen uit diverse World Lenses. Vervolgens kies je er een en klaar is kees. Er moeten bovendien dagelijks nieuwe World Lenses bijkomen.
Wachten op Facebook
Natuurlijk is het slechts een kwestie van tijd voor concurrenten (lees: Facebook) een eigen variant toe gaan voegen an hun apps. Maar het feit dat Snapchat opnieuw de eerste is met deze dienst kan het bedrijf wel helpen.
Het kan helpen om gebruikers terug te winnen. Daarnaast gaat het bedrijf waarschijnlijk geld verdienen met gesponsorde World Lenses. Bij de start zijn deze er echter nog niet.