Nike is dit jaar de officiële kledingleverancier van ‘s-werelds grootste basketbalcompetitie, de NBA, en pakt dus groots uit aan de vooravond van een nieuw seizoen. Fans die dit jaar een nieuw Nike NBA shirt van hun favoriete speler kopen, krijgen via een speciale chip in het shirt toegang tot exclusieve content.
Via een NFC-chip in het shirt kunnen fans toegang krijgen tot allerhande exclusieve content, van beeldmateriaal van de spelers als ze het stadion binnenkomen tot samenvattingen van wedstrijden. Of nog een niveau dieper in het binden van fans aan speler: exclusieve playlist op muziekdiensten, gekozen video’s of directe berichten van de spelers zelf. Het shirt is zelfs gekoppeld aan de populaire videogame NBA 2K18: je krijgt unieke boosts via je shirt in die game.
Het feit dat Nike heeft gekozen voor NFC levert natuurlijk wel enige beperkingen op in de ondersteunende smartphones. Android-gebruikers komen waarschijnlijk nog een heel eind, maar Apple-gebruikers zullen de beschikking moeten hebben over een iPhone 7 (of nieuwer) met iOS 11 (die komt gelukkig ook morgen uit), aangezien de NFC-functionaliteit vooralsnog vaker niet dan wel gebruikt mag worden in iOS 10.
Zowel de zogenaamde ‘replica’- als de ‘authentic’-shirts van Nike krijgen de beschikking over de NFC-chip en gaan in de verkoop op 29 september. Het is nog onbekend of de shirts ook in Nederland verkocht zullen gaan worden en wat de prijzen dan zullen zijn.