Op zaterdag 12 maart gaat Adblock een dag lang toch advertenties toelaten. Of nou ja, eentje dan: alle gebruikers krijgen een reclamebanner te zien voor Amnesty International, dat zich daarmee inzet tegen censuur op het internet.
Een beetje ironisch is het wel. Adblock-gebruikers censureren immers zichzelf een beetje, omdat ze ervoor kiezen om geen advertenties op het internet te zien. Daarnaast is Adblock hiermee stiekem een advertentiebedrijf geworden – hetzelfde soort bedrijf waar de ontwikkelaar zich juist tegen verzette.
De advertentie van Amnesty International richt zich op een actueel onderwerp. Naarmate het internet belangrijker wordt, is onze vrijheid van meningsuiting daarop ook relevanter.
Volgens Amnesty proberen overheden steeds meer online communicatie in de hand te houden door op grote schaal te spioneren. Iets waarvoor afgelopen jaar nieuwe wetten zijn aangenomen in onder andere Denemarken, Finland, Frankrijk, Pakistan, Polen, Zwitserland en – jawel – Nederland.
Tijdens de campagne zullen onder andere Edward Snowden, Ai Weiwei en Pussy Riot in reclames voorbij komen. En op zondag? Dan zien de Adblock-gebruikers niet langer advertenties.