Albert Heijn introduceert nieuwe AH Bonuskaart met persoonlijke aanbiedingen


Eerder deze maand kondigde Albert Heijn al aan dat er een nieuwe AH Bonuskaart komt om gebruik te maken van bonusaanbiedingen in de winkel. Helaas nog geen app of andere ’embedded’ hardware, maar een klassieke kaart. Wat betekent die nieuwe bonuskaart eigenlijk voor de shopper?

De introductie van de nieuwe kaart voor klanten van de supermarktketen is natuurlijk bovenal de start van een nieuw begin met het Bonuskaart framework. Software en inzichten die al tijden op de plank liggen, kunnen eindelijk toegepast worden.

Albert Heijn gaat eindelijk gebruik kan gaan maken van de enorme set aan data die het over klanten verzamelde in de afgelopen jaren, iets dat – naar eigen zeggen – niet kon door jarenlang gesteggel over de Nederlandse wetgeving rond privacy en persoonsgegevens.

Wat betekent de introductie van de nieuwe Bonuskaart nu precies voor de klanten van Albert Heijn?

1. De Bonuskaart is standaard anoniem
De nieuwe Bonuskaart is standaard niet gepersonaliseerd en kan dus geen persoonlijke gegevens opslaan. Uiteraard zullen aankopen met de Bonuskaart wel opgeslagen worden voor analyse wanneer je besluit wel de kaart te activeren of om een “algemeen profiel” op te bouwen.

2. De Bonuskaart kan alleen persoonlijke aanbiedingen doen wanneer je hem online activeert
Wanneer je de Bonuskaart activeert en je het nummer aanvult met een aantal extra gegevens (naam, geslacht, geboortedatum, etc.) zal AH je gaan voorzien van aanbiedingen die aansluiten op je persoonlijke inkoopgedrag. Daarnaast zullen er af en toe deals zijn met partners, zoals de welkomstkortingen bij o.a. Shell, Bol.com en H&M.

3. Albert Heijn analyseert en vergelijkt je inkopen én websitebezoek voor én na activering
Besluit je om je Bonuskaart te activeren, zal Albert Heijn tot 3 maanden terug in je aankoopgeschiedenis duiken om een klantprofiel van je op te bouwen. Daarnaast zal AH vanaf dat moment ook je bezoek op de site(s) van AH gaan registeren en analyseren. De verzamelde gegevens worden tevens tegenover elkaar afgezet om meer inzicht in de bezoekers van winkel & website te krijgen.

4. De gegevens worden maximaal 27 maanden gebruikt
Vanaf het moment van activeren gaat Albert Heijn gedurende 27 maanden je koopgedrag en website bezoeken registeren, analyseren en vergelijken. Naar eigen zeggen stopt het bedrijf na deze periode met registreren en worden de gegevens ‘onomkeerbaar versleuteld’, waardoor ze niet meer te herleiden zijn naar jou. De vraag is echter waarom ze na 27 maanden worden versleuteld, terwijl er bij afmelden wordt gekozen om de gegevens volledig te verwijderen. Daarnaast is het niet duidelijk of Albert Heijn na die 27 maanden weer een nieuwe periode van 27 maanden instart.

5. Je kunt ook je Airmiles-account koppelen
Ook met de nieuwe Bonuskaart is het mogelijk om je Airmiles-account te koppelen aan de kaart. Je spaart hierdoor sneller punten en krijgt in de toekomst nieuwe inwisselmogelijkheden.

6. Inloggen op de Appie app kan alleen met je persoonlijke Bonuskaart
Eind vorige week werd de laatste update aan AH’s app Appie uitgerold, waarin het vanaf nu ook mogelijk is om in te loggen met je Bonuskaart-nummer. De app geeft daarmee direct inzicht in de deals die speciaal voor jou (of eigenlijk: je klantprofiel) zijn samengesteld. Uiteraard kun je ook via de Appie app boodschappen doen, die weer geanalyseerd worden voor verdere personalisatie. Het is echter onduidelijk of AH ook je klikgedrag in de Apps gaat monitoren.

De nieuwe Bonuskaart wordt vanaf vandaag uitgedeeld in vestigingen van Albert Heijn door het hele land. De huidige kaarten blijven nog tot 6 januari 2014 geldig. Je krijgt de nieuwe kaart direct mee aan de kassa en kunt deze later via de website activeren.

nieuwe_ah_bonuskaart