Alexa verliest haar stem in de Amazon Super Bowl reclame

De Philadelphia Eagles wonnen vannacht van de New England Patriots met 41-33 in de Amerikaanse footballfinale. Met meer dan honderd miljoen kijkers die op Super Bowl Sunday aan de buis gekluisterd zitten, is de NFL finale de best bekeken uitzending op de Amerikaanse tv, mede dankzij de halftime show. Techbedrijven Amazon, Groupon en Squarespace haalden alles uit de kast met hun reclames dit jaar. Amazon bracht een spotje uit om een bijzonder product aan te prijzen: Alexa.

Alexa is onvervangbaar

In de Super Bowl reclame van Amazon verliest spraakassistent Alexa haar stem. Jeff Bezos strikte beroemdheden Cardi B, Gordon Ramsay en Anthony Hopkins om Alexa te vervangen, met alle gevolgen vandien.

“Thanks guys, I’ll take it from here,” zegt de spraakassistent aan het einde. Zelfs de meest bekende en markante beroemdheid kan Alexa niet vervangen. Ze is zelfs beter dan een beroemdheid. Alexa is onvervangbaar.

Amazon had budget over voor een tweede spotje, om de Prime-televisieserie Jack Ryan te promoten.

Groupon

Groupon? Jawel, ook Groupon liet zich zien tijdens de Super Bowl. Met een hoofdrol voor Tiffany Haddish, bekend van Girls Trip. Een aantal jaar geleden was Groupon overal, maar leek ineens in de marge te zijn verdwenen. Door de zin “met Groupon bespaar je geld, en steun je lokale bedrijven,” probeert het bedrijf zichzelf opnieuw uit te vinden.

Squarespace

Website-bouwplatform Squarespace strikte Keanu Reeves voor twee spots. In een van de reclames staat hij op een motor en rijdt door de woestijn. Met Squarespace kan je alles maken, is het idee. Het doet denken aan de virale Volvo reclame met Jean-Laude Van Damme van een paar jaar geleden.

Foto: Amazon / YouTube