“We made the buttons on the screen look so good you’ll want to lick them”. Het is een bekende uitspraak van Steve Jobs en een designfilosofie die vandaag de dag nog steeds wordt nageleefd bij Apple. Bleek ook weer tijdens het Apple event vorige week waar onder meer de nieuwe iPhones werden gepresenteerd. Buiten de nieuwe hardware zijn die events altijd een genot om naar te kijken voor design-fetishists zoals ikzelf. De slidedeck van Apple is namelijk elke keer weer fingerlicking good.
Wat me deze keer met name opviel waren een aantal dashboards rondom de nieuwe Apple hardware. In de kenmerkende flat design style die Apple in 2013 (her)introduceerde en destijds op veel controverse kon rekenen, werden een aantal facts en figures over de nieuwe toestellen getoond. Ik hou van dashboards, dus ik heb ze later nog even terug gezocht om op te slaan voor future reference. Het leek me leuk de dashboards ook hier te delen.
1. iPad dashboard
In dit dashboard rondom de iPad valt direct op dat Apple deze dashboard-style primair gebruikt om allerlei specs te communiceren. We zien zaken als display-formaat, batterijduur, chip en camera specs. Deze ‘saaie’ gegevens worden aangevuld met icoontjes, maar ook met toepassingen die direct op of om de iPad zelf te gebruiken zijn. Bijvoorbeeld een Smart Keyboard, Apple Pencil en de het mark-up pallet waarmee je visuals kunt bewerken. De afwisseling tussen kleuren, tekst en deze afbeeldingen zorgt voor een speels en aantrekkelijk geheel.
2. iPhone 11 dashboard
Het iPhone 11 dashboard uit het Apple Event is beduidend simpeler. We zien meer cijfers die zich allemaal focussen op camera- en beeldkwaliteit: 4K, 2x optical zoom en 36% fellere flits. Omdat de focus van zowel de iPhone 11 als iPhone 11 Pro toestellen bijna volledig op fotografie en mediagebruik lag, is het niet gek dat we in deze slide veel ‘voorbeeld’ foto’s zien. We zitten niet meer te kijken naar een telefoon, maar naar een hoogkwalitatieve fotocamera, lijkt Apple met deze slide te willen zeggen.
De kleuren zijn overigens mooi op elkaar afgestemd, de rolschaatsfoto lijkt te matchen met de witte iPhone 11 en 4K specs, terwijl we in de tweede diagonaal een match zien tussen foto’s van Antelope Canyon Arizona, night mode en de icoontjes Portrait Lighting en Auto adjust zien. De gele legging van het rolschaatsmeisje knoopt beide looks mooi aan elkaar. Steve Jobs en Jony Ive zouden het vast goedkeuren.
3. iPhone 11 Pro dashboard
Rondom de iPhone 11 Pro werden twee dashboards getoond. De eerste had net als bij de iPhone 11 veel nadruk op fotografie liggen. Het laatste dashboard uit de Apple keynote omlijst de specs van de nieuwe iPhone 11 Pro en Pro Max. Zelfs de styling van dit dashboard laat zien dat het hier om een ‘echte grote mensen smartphone’ gaat, en niet om de frivole, kleurrijkere iPhone 11. De kleuren zijn donker en zakelijk, met formele accenten in geel en turkoois. Alle afbeeldingen zijn zwart. Alleen het 4K logo dat ook het iPhone 11 dashboard sierde is gebleven.
We zien daarnaast meer uitleg-tekst: “water and dust resistant”, “new textured matte finishes”, “toughest glass in a smartphone”, “Wide Telephoto Ultra Wide 12 MP cameras” en “iPhone 11 Pro lasts 4 hours more than iPhone Xs”. Het lijkt een bewuste keuze om de uitgelichte specs volledig uit te schrijven in plaats van getallen te noemen. Verder zien we in de laatste slide veel iconen en minder foto’s.
Bonus: Discodip slides & design trends 2019
Geen dashboards, maar wel mooi zijn de app- en product compilatieslides waarin Team Apple simpelweg een flinke portie apps, iPhones of iPads bij elkaar zet. Toch is ook hier extreem goed nagedacht over kleuren en samenstelling. Kijk er maar eens goed naar, het valt al snel op dat bepaalde iconen of apps hier totaal niet tussen hadden gepast. Wit, zwart en ‘Rainbow Brite’ lijken de design trends van dit moment. Doe er je voordeel mee in je eerstvolgende eigen ontwerp!