Voor de Federal Trade Commission, die opkomt voor de recht van consumenten in de VS, is de strijd om privacy nog niet verloren. Dat zegt de voorzitter van de consumentenwaakhond, Edith Ramirez, in gesprek met MIT Technology Review. Privacy lijkt bij veel bedrijven een ondergeschoven kindje als het gaat om productontwerp. Sterker nog: sommige producten zijn zo ontworpen dat het uiteindelijk doel is om zoveel mogelijk data over de klant te verzamelen.
“Ik geloof niet dat consumenten niets geven om hun privacy”, zegt Ramirez tegen het magazine. “Ik denk dat iedereen begrijpt dat bescherming van persoonsgegevens belangrijk is. Bedrijven moeten het dan ook serieus nemen.”
De kritiek van Ramirez gaat vooral over de onduidelijkheid die er bij consumenten heerst over hoe hun data gebruikt worden. “Het is een zwarte doos. De consument weet niet welke data verzameld worden, hoe die informatie gedeeld wordt met anderen en hoe die gegevens gebruikt worden.” De voorzitter van de consumentenwaakhond vindt dat bedrijven daar meer transparant over moeten zijn. “De consument moet controle hebben over hoe zijn data gebruikt worden.”
Ramirez zegt hard na te denken over technologie die dat mogelijk maken. Maar ze legt de bal daarvoor ook bij bedrijven. Die zouden volgens haar meer moeite moeten doen om mee te denken.”We worden overal gevolgd: bij elke website die we bezoeken, app die we openen, op elk apparaat dat we gebruiken en zelfs bij elke winkel die we binnen gaan. Ik zou graag zien dat bedrijven hun vindingrijkheid gebruiken om met oplossingen te komen. We kunnen de strijd niet opgeven. Het is te belangrijk.”
Co’s should also assess privacy & security risks and adopt reasonable measures to address them
— Edith Ramirez (@EdithRamirezFTC) April 1, 2016