Amerikaanse organisatie eist dat Google meldt hoe het aan offline-aankoopdata komt

Dat Google het weet als jij online een aankoop doet, is tegenwoordig wel te verwachten. Maar het bedrijf verzamelt inmiddels ook informatie over je offline-aankopen met bankpassen. Met een nieuw systeem koppelen ze die informatie aan je digitale activiteit. Het is echter niet duidelijk waar die offline-informatie vandaan komt. Een organisatie in Amerika heeft de Federal Trade Commission (FTC) gevraagd hier onderzoek naar te doen,

Het verzoek werd ingediend door EPIC, een belangenorganisatie die opkomt voor de privacyrechten van burgers. EPIC wil dat Google stopt met het zogenaamde Store Sale Measurement-programma. De internetgigant zou hiervoor miljarden transacties die met een creditcard en bankpassen voltooid zijn verzamelen, aldus de organisatie. De data wordt vervolgens gekoppeld aan de online activiteiten van de gebruikers. De technologie wordt overigens alleen in de Verenigde Staten gebruikt, daarbuiten niet.

EPIC wil weten hoe Google aan de informatie komt en welke encryptiemethodes er gebruikt worden om te zorgen dat de data anoniem blijft. Google weigert volgens de organisatie om hier informatie te geven.

Google

Google stelt dat het systeem revolutionair is. Het stelt adverteerders namelijk in staat om met een hoge mate van zekerheid te bepalen of het klikken op een advertentie op een website ook echt leidt tot een aankoop in een fysieke winkel. De internetgigant zegt dat ze zo’n 70 procent van de betalingen met bankpassen en creditcards in de VS in kaart kunnen brengen door samenwerkingen met derde partijen. De data wordt via machine learning en een algoritme geanonimiseerd en beveiligd. Welke partijen de data geven, is niet bekend.

EPIC stelt dat consumenten geen geïnformeerde beslissing kunnen maken over welke bankpas ze wel of niet gebruiken als ze niet weten hoe Google aan de data komt. Dat schrijft The Washington Post, die de officiële aanklacht zou hebben ingezien. Daarnaast kan transactie-informatie ook gevoelige informatie – bijvoorbeeld je medische of religieuze achtergrond – blootleggen, stelt de organisatie.

Volgens Google is de privacy en beveiliging natuurlijk op orde. Zo heeft het bedrijf geen toegang tot namen of persoonlijke informatie uit de transacties. Deze gegevens worden ook niet gedeeld met derden. Daarnaast kun je ervoor zorgen dat het systeem je niet meer volgt, door in de instellingen van Google-producten de optie ‘webactiviteit’ uit te zetten.