Apple is in de Verenigde Staten in twee gevallen aangeklaagd omdat het bedrijf de prestaties van sommige iPhones bewust verslechterde. Dat schrijft Bloomberg. De iPhone-gebruikers voelen zich misleid omdat Apple hen niet op de hoogte heeft gesteld van de update.
Vorige week gaf Apple toe dat het bedrijf vorig jaar een software-update heeft verstuurd naar de verschillende modellen van de iPhone 6. Daarmee werd de telefoon trager, maar kon de accu piekmomenten beter verwerken, aldus Apple. De update is sinds iOS 11.2 ook beschikbaar voor de iPhone 7.
Eén groep die Apple aanklaagt beweert dat Apple de iPhones bewust vertraagde om zijn klanten over te halen een nieuwere iPhone te kopen, schrijft Bloomberg. De vijf personen uit deze aanklacht zijn in het bezit van een iPhone 5, iPhone 6 en iPhone 7. De andere groep spreekt van contractbreuk, omdat Apple heeft aangegeven zich niet met de smartphones van de bezitters te bemoeien.
Verklaring
tegenover TechCrunch dat het bedrijf de prestaties van sommige iPhones bewust verslechterde. “Lithium-ion-batterijen presteren minder goed in piekmomenten als het koud is, de batterij vrijwel leeg is of als ze ouder worden”, schreef Apple. “Dat kan ertoe leiden dat het apparaat onverwacht uitgaat om zichzelf te beschermen.”
Vorige week verklaarde Apple“Vorig jaar hebben we een update voor de iPhone 6, iPhone 6s en iPhone SE beschikbaar gemaakt waarmee de telefoon de piekmomenten beter kan verwerken als dat nodig is”, voegt het bedrijf daaraan toe. “Met iOS 11.2 is die functie ook beschikbaar voor de iPhone 7 en we zijn van plan de update ook naar toekomstige apparaten te brengen.”