Apple Music heeft in zeven maanden tijd een groep van 10 miljoen betalende gebruikers weten te verzamelen. Dat stelt de Financial Times. Ter vergelijking: Spotify zei in juni 20 miljoen betalende abonnees te hebben. Dat is dus twee keer zoveel, maar tegelijkertijd kostte het Spotify zes jaar om de grens van 10 miljoen te doorbreken.
Apple Music is nu de nummer 2 als het gaat om de muziekstreamingdiensten. Dat is overigens al zo sinds oktober, toen het laatste officiële gebruikerscijfer bekend werd gemaakt: 6,5 miljoen betalende abonnees. Deezer had toen 6,3 miljoen betalende gebruikers; Tidal had er 1 miljoen.
In een recent onderzoek van Telecompaper kwam naar voren dat Spotify in Nederland 5 miljoen gebruikers heeft en Apple Music 800.000. Deze cijfers mag je echter niet vergelijken met de internationale, omdat het hier niet per se gaat om mensen die betalen. Spotify heeft een gratis abonnement en Apple Music mag je drie maanden gratis proberen.
Het is overigens onduidelijk of de snelle groei van Apple Music ten koste is gegaan van het aantal abonnees van andere diensten. Maar over het algemeen zie je dat de markt voor muziekstreaming in zo’n totaliteit groeit en dat steeds meer mensen bereid zijn om een vast bedrag te bepalen om onbeperkt naar muziek te luisteren.