Apple trekt twee jaar nadat het Topsy Labs overnam de stekker uit de Twitter-analysetool Topsy. In een tweet laat het bedrijf weten: “We hebben onze laatste tweet onderzocht.”
We’ve searched our last tweet.
— Topsy (@Topsy) 16 december 2015
Twee jaar geleden nam Apple Topsy Labs over voor 200 miljoen dollar. Hierdoor haalde Apple in één klap een zwik aan kennis binnen: zo’n 40 datawetenschappers en analisten. Topsy was daarnaast één van de vier ‘certified data resellers’ van Twitter en had het recht om Twitter-data te verzamelen en door te verkopen.
De tool maakte het mogelijk om activiteiten op Twitter te analyseren om bijvoorbeeld markttrends mee te ontdekken. Daarnaast kon, door naar de betrokkenheid van gebruikers, invloedrijke personen en het sentiment onder gebruikers te kijken, de effectiviteit van advertentiecampagnes gemeten worden.
Het is onduidelijk wat Apple precies met de technologie van Topsy heeft gedaan. Volgens The Verge suggereert de website van Topsy, die nu doorlinkt naar een informatiepagina over het gebruik van Search op je iPhone, iPad of iPod Touch, dat onderdelen van de tool gebruikt zijn de nieuwe zoekfuncties in iOS 9.