Na school nog even relaxen met je vrienden voor je naar huis gaat? Met zijn allen naar de stad, de dichtsbijzijnde koffietent of een fastfoodketen? In de VS wil Apple graag dat je komt chillen in de Apple Store.
Apple is, onder aanvoering van hoofd Retail Angela Ahrendts, druk bezig om de winkels door het hele land in een nieuw jasje te steken. Daarbij komt er meer groen in de winkels, meer zitplek en wordt de “Genius Bar” omgetoverd tot (schrik niet) “Genius Grove”, een bos dus.
Volgens Ahrendts, voorheen werkzaam voor modehuis Burberry, is haar missie geslaagd wanneer Generatie Z (de generatie na de fameuze ‘millenials’) er voor kiezen om de Apple Store te kiezen als nieuwe plek om af te spreken met elkaar.
“Een hoop van de grote online jongens hebben fysieke winkels geopend. Amazon opent winkels. Google opent winkels. Starbucks heeft de boel op orde, weet je? Een ontmoetingsplek zijn voor – toch? ‘Laten we afspreken bij Starbucks,'” aldus Ahrendts in een recent gesprek met CBS.
“Ik heb de teams gezegd: ‘Ik weet dat we echt, echt goed werk hebben geleverd als de volgende generatie, als Gen Z zegt: ‘Laten we afspreken bij Apple. Heb je gezien wat er bij Apple te doen is vandaag?'”
De winkels van Apple dienen nu al vaak een heel ander doel dan alleen maar de verkoop van Apple hardware. In veel steden zijn de winkels een veredeld internetcafé voor toeristen of komen ouders met jonge kinderen om ze te laten spelen op de iPad’s.
Of de nieuwe winkelinrichting meer jongeren gaat aantrekken om samen te komen is echter de vraag. Ook in de nieuwe winkels is er geen ruimte voor comfortabel meubilair of toegang tot een gastentoilet en lijkt het zeer onwaarschijnlijk dat Apple binnenkort start met de verkoop van koffie, thee en andere versnaperingen om te zorgen dat mensen echt blijven plakken. Of zou die verandering van de Genius Bar een andere redenen hebben…?
Daarentegen laat Ahrendts in het interview weten dat er genoeg andere redenen zijn om naar de winkel te komen. Zo wil Apple een aantal nieuwe educatieve trajecten starten in de winkel en lijkt Ahrendts te hinten naar het houden van intieme concerten in sommige winkels.