Het Amerikaanse Under Armour wil de grootste digitale sport- en gezondheidscommunity worden en door de portemonnee te trekken is dat in één klap ook gelukt. Maar het maakt ook duidelijk hoeveel je persoonlijke data waard blijkt te zijn. Schrik niet.
Met de overname van MyFitnessPal en Endomondo is Under Armour in één klap de grootste speler op het gebied van digitale gezondheids- en fitnessapps.
Gecombineerd met de eerdere aanschaf van MapMyFitness telt het ecosysteems aan apps van Under Armour nu 120 miljoen gebruikers. Ter vergelijking: Nike+ rapporteerde in 2013 zo rond 18 miljoen gebruikers.
Under Armour heeft nu 120 miljoen gebruikers, Nike+ hangt zo rond de 18 miljoen. Deel deze quoteHet merendeel van die gebruikers komt van de overname van MyFitnessPal, die een database overhandigt van 80 miljoen gebruikers. Het ontvangt in ruil daarvoor 475 miljoen dollar. Endomondo, met 20 miljoen gebruikers ook geen kleintje, ontvangt zo’n 80 miljoen dollar.
Een snelle rekensom maakt dan ook duidelijk hoeveel je fitness- en gezondheidsdata in de ogen van de betrokken partijen dus waard is. Zoals al vaker gesteld: als het product gratis is, is de gebruiker het businessmodel.
Dat betekent dat de data van een gemiddelde MyFitnessPal-gebruiker ongeveer 6 dollar (iets meer dan 5 euro) waard is. Voor gebruikers van Endomondo is dit een schamele 4 dollar of ongeveer €3,50.
Een MyFitnessPal-gebruiker is ongeveer 6 dollar waard. Deel deze quoteNatuurlijk gaat die rekensom niet helemaal zo op. In het geval van alleen de actieve gebruikers ligt die waarde natuurlijk een tikkeltje hoger, maar daar staat dan weer tegenover dat in de praktijk ook niet het volledige bedrag van het genoemde overnamesom is gericht op ‘de database’.
Vooralsnog lijkt het er op dat de gebruikers van de overgenomen platformen weinig tot geen last zullen hebben van de overname.
Mike Lee, samen met zijn broer Albert, oprichter van MyFitnessPal: “Under Armour brengt een berg aan gezondheids- en fitness expertise met zich mee en heeft de mogelijkheden om onze gebruikers nog beter te helpen hun doelen te bereiken.”
Op de middellange termijn is het echter interessant om te zien waar Under Armour zich naar toe beweegt. Het bedrijf lijkt met hagel te schieten: apps, sportkleding, futuristische wearable tech, minder futuritische wearable tech en een activity tracker met HTC: wat zijn de Amerikanen van plan?