Op Strijp-S, het technologische en slimme hart van de Dutch Design Week stond een opzichtige rode tent van de VPRO. Met een heuse ‘peepshow‘, die eerder op Lowlands te zien was, verraste de publieke omroepverenging menig persoon door inzicht te geven over wat er nu echt gebeurt als er een virtual reality-bril over je hoofd trekt.
Uiteraard was het geen traditionele peepshow, waarin bezoekers tegen betaling naar schaarsgeklede mannen of vrouwen konden gluren. De virtual reality-show was meer bedoeld om gebruikers inzicht te geven in hoeverre het begrip ‘realiteit’ op te rekken is.
Veronica verandert in een mannelijke onderzoeker, terwijl haar stem onveranderd blijft Deel deze quoteNadat de onderzoeker bij de ingang van de VPRO Peepshow je hoofd opmeet (ik denk niet dat het een echte wetenschapper was) loop je in een volledig rode kamer. Daar neem je plaats op een rode stoel en krijg je de VR-bril (Oculus Rift) opgezet. In de virtual reality-omgeving zit je in dezelfde stoel in dezelfde rode kamer: je hoort (en ziet) Veronica in je oor fluisteren en ze gooit haar jas tegen je benen aan die je daadwerkelijk voelt. Maar dan neemt de peepshow plots een rare wending.
Veronica verandert in een mannelijke onderzoeker, terwijl haar stem onveranderd blijft. Dan verschijnen er allerlei mensen om je heen die naar je kijken, wordt er tegen je verteld dat het niet zo goed met je gaat en wordt je VR-bril afgedaan. Je zit ineens in een witte, kleine, kamer en kijkt naar twee personen in witte lange jassen: het klinkt als een scene uit menig nachtmerrie.
Ondanks dat het een hele speciale ervaring is om de VR-bril in de ene situatie op te zetten en in een compleet andere situatie af te doen, was dat niet de grootste wending. Nadat de show klaar is kun je namelijk vanuit een tussenruimte meespieken bij de volgende deelnemer. Dan kom je erachter dat wat jij zag met behulp van de virtual reality-bril niet verder van de waarheid zou kunnen liggen.
Het is leuk dat je door middel van de VPRO Peepshow inzicht krijgt in hoe makkelijk het is om iemand voor de gek te houden. Virtual reality is al zodanig geloofwaardig dat de virtuele omgeving moeilijk los te koppelen is van de fysieke omgeving. Vooral als de Veronica in de virtuele omgeving er identiek uitziet als de Veronica die je VR-bril opzette.
De makers
De Peepshow is een productie van het VPRO Medialab, welke begin april is opgericht en zich bevindt in Eindhoven op Strijp-S. Het doel van het lab is om “dus naast het ontwikkelen van nieuwe manieren om een verhaal binnen te laten komen bij de kijker, ook te zoeken naar nieuwe maatschappelijke relevantie.”
Eerder ontwikkelde het medialab al de VR-film ‘de upgrade‘ voor het televisieprogramma De Volmaakte Mens. De Peepshow is een productie van Ivo van Aart, Mirjam van Dijk en Steye Hallema.
Al met al een verrassende en inzichtsvolle VR-ervaring. De VPRO Peepshow geeft je letterlijk een andere kijk op virtual reality. De Oculus Rift (DK 2) die tijdens de demo werd gebruikt is overigens redelijk verouderd, waardoor het beeld erg pixelig was. Daarnaast was het duidelijk te merken dat de VR-bril van HTC, de HTC Vive, een hoop meer doet dan de Oculus Rift.
De VPRO Peepshow is nog tot en met zondag te bezoeken op Strijp-S tijdens de Dutch Design Week. De show is te vinden op het Ketelhuisplein in Eindhoven.