Big Data For Humans is een Britse startup die data-analyse als dienst aanbiedt aan de retail- en reissector. De startup gaat het geld gebruiken om internationaal uit te breiden. De CEO van Big Data For Humans, Peter Ellen, heeft in het verleden het bedrijf Maxymizer opgericht. Dat bedrijf, dat zich bezig houdt met het optimaliseren van online klantervaring, is enkele weken geleden verkocht aan Oracle.
De big data-startup is opgericht in oktober 2014 en probeert big data inzichtelijk te maken voor ieder bedrijf. Op dit moment kunnen vaak alleen grote bedrijven profiteren van de voordelen van big data, aangezien er veel kennis vereist is om big data te analyseren. Big Data For Humans wil bedrijven in de retail en reissector inzicht geven in “wie hun klanten zijn, wat zij willen en hoe de bedrijven iedere dag meer kunnen verkopen aan die klanten.”
Volgens Big Data For Humans zijn bedrijven beter in staat om klanten te bereiken, aangezien ze zelf niet hoeven te investeren in een data team en geen geld uitgeven aan onzinnige marketing dat geen effect heeft.
Vorig jaar gaf RTL aan een big data-afdeling op te gaan zetten en schreven over hoe big data gebruikt werd om het WK – achteraf niet correct – te voorspellen. In Brabant zijn scholen in overleg over een big data-opleiding.