Big Data is tegenwoordig overal te vinden. Zo ook in de sport. In zeilwedstrijd de America’s Cup wordt door Team Oracle intensief gebruik gemaakt van Big Data om net iets beter dan de rest in te kunnen spelen op de weersomstandigheden en de zee. En met resultaat: het Oracle team uit de Verenigde Staten heeft dit jaar de cup veroverd.
Asim Khan, data en computerexpert, geeft leiding aan een internationaal team om de boot van Team Oracle tijdens de race te ondersteunen. Met behulp van een gigantische database adviseert Khan tijdens de race de crew op de boot. Door deze live informatie kan het team op de boot net wat beter presteren dan andere teams. Een verschil tussen winst of verlies.
“That big data definitely helped us turn our fortunes around because without it [stuurman] Jimmy [Spithill] would have just been going on intuition,” zegt Khan. “These are complex boats – their performance doesn’t just happen.”
In de boot zijn meer dan 300 sensors verwerkt. Naar wie de verzamelde data verzonden wordt op de boot, verschilt per sensor. In een team heeft namelijk niet iedereen behoefte aan dezelfde informatie. Iedereen krijgt alleen die informatie die hij op dat moment nodig heeft. Erg handig in een hectische race!
Vanuit de media is er echter kritiek op dit enthousiast gebruik van Big Data. Met al deze gegevens zou niet de beste zeiler winnen, maar het team met de beste en snelste computer. Khan is het hier niet mee eens. Hij zegt dat de fysieke aanpassingen aan bijvoorbeeld een zeil gebeuren op gevoel. Hoeveel iets aangepast moet worden, is niet alleen te bepalen door data, maar is ook technische kennis van de boot voor nodig.
Ik verwacht dat we steeds meer Big Data in sport zullen gaan zien. Ik ben benieuwd naar de volgende boeiende case!