‘Bijna helft van Britse volwassenen ervaart blijvende gedragsverandering door activity trackers’

Volgens recent onderzoek ervaart bijna de helft van alle Britse volwassenen een ‘sterke gedragsverandering’ nadat zij in aanraking zijn gekomen met activity trackers als de Fitbit, Jawbone UP of Nike+ FuelBand.

De onderzoeksgroep, bestaande uit iets meer dan 1000 Britten tussen de 18 en 54 jaar, werd in april van dit jaar bestookt met vragen in opdracht van Fitbit. De Britse tak van het Amerikaanse bedrijf wil de rol van mobiele techniek in gezondheid en well-being in kaart brengen en deed daarvoor uitvoerig onderzoek.

Het ‘mobiele leven’ is ook in het Verenigd Koninkrijk in volle gang: zo’n 25% van de volwassenen tussen 25 en 34 jaar ervaren dat ze ‘hun leven leiden via hun smartphone, terwijl datzelfde percentage in de leeftijd 25-44 jaar aangeeft dat het gezondere keuzes te maken wanneer hun smartphone ze via alerts motiveert.

Echter, wanneer het gaat om ‘self-tracking’, blijkt dat de Britten verdacht veel overeenkomen met het onderzoek dat PEW enige tijd geleden in de Verenigde Staten: bijna 70% van de ondervraagde gaf aan dat ze slechts in hun hoofd bezig waren met het bijhouden van persoonlijke activiteiten, dus zonder technische gadgets.

Fitbit-Healthy-Futures

Uit het onderzoek bleek verder dat het merendeel van de ondervraagde meer nut zag in persoonlijke activity trackers dan reclamecampagnes. Liefst 63% van de ondervraagde gaf aan dat het de meeste reclames (al dan niet gestart vanuit de overheid) als belerend en betuttelend ervaart.