Het is bijna weer zo ver: eind deze week is het Black Friday. Maar het koopjesfestijn lijkt onder Nederlanders minder positief te worden ontvangen dan eerdere jaren. Volgens onderzoek van Panelwizard in opdracht van Acties.nl onder 1.098 volwassenen vindt 36% van de Nederlanders dat Black Friday moet worden afgeschaft.
De wereld is nogal veranderd sinds de eerste Black Friday. Veel mensen zijn meer bezig met duurzaamheid en willen daarom niet meer van alles kopen. Bovendien hebben we de dit jaar te maken gekregen met veel hogere energieprijzen en een flinke inflatie, waardoor de hand sneller op de knip blijft. Niet gek dus dat 44% van de respondenten in het onderzoek het kortingsfestijn niet meer bij de huidige tijdsgeest vindt passen. De stuntperiode hoeft echter niet verboden te worden, vindt het merendeel. Slechts 16% vindt dat wel.
Kijken, niet kopen
Een groot deel van de respondenten verwacht dit jaar ook minder aankopen te doen tijdens Black Friday. Eén op de drie denkt minder te kopen dan vorig jaar en maar liefst 40% van de jongeren wil de hand op de knip houden.
Dat heeft niet alleen met duurzaamheid en de inflatie te maken, maar ook met de aanbiedingen zelf. 75% denkt namelijk dat de meeste aanbiedingen niet uniek zijn. “Een oplettende koper kan tijdens Black Friday en Cyber Monday veel geld besparen, maar dat vergt veel uitzoekwerk en commitment. Mocht je toch nét achter het net vissen, dan is de kans groot dat het product richting de feestdagen nogmaals in de uitverkoop gaat”, zegt ook Vince Franke van Acties.nl. “Wij zien dat de Black Week in de afgelopen jaren steeds meer uitgroeit tot een verlengstuk van de december feestmaand. Het lijkt erop alsof veel respondenten dit inmiddels ook beseffen.”
Toch staat niet iedereen zo negatief tegenover Black Friday. 30% wil juist dat in de toekomst meer winkels meedoen aan de kortingsperiode.