BlackBerry trekt zich terug uit Pakistan; overheid eist toegang tot alle klantgegevens

De Canadese producent van smartphones heeft bekend gemaakt zich terug te trekken uit Pakistan, nadat overheidsinstanties onbeperkte toegang tot klantgegevens van BlackBerry eisten. Dat maakte het bedrijf bekend via een blogpost.

Hoewel oorspronkelijk het bedrijf vandaag moest stoppen met alle werkzaamheden in Pakistan heeft het land de deadline uitgesteld: op 30 december moet BlackBerry gestopt zijn met het aanbieden van hun diensten en smartphones in het Aziatische land.

Pakistan eiste toegang tot alle BlackBerry Enterprise Service-data, waaronder alle emails en BBM-berichten die via het netwerk van BlackBerry worden verstuurd. Volgens Marty Beard van het bedrijf zit er daarom niets anders op dan te stoppen met alle activiteiten in het land.

In juli liet de Pakistanse telecommunicatieautoriteiten BlackBerry weten dat het in december zou moeten stoppen met alle activiteiten vanwege “veiligheidsrisico’s.” De autoriteiten dwingen de verschillende mobiele providers om de versleutelde diensten van BlackBerry te blokkeren.

In de blogpost laat BlackBerry weten bereid te zijn Pakistan te helpen met eventuele onderzoeken naar criminelen, maar is het volgens het bedrijf geen optie om de regering ongelimiteerde toegang te geven tot alle data van BlackBerry-klanten. Kortom BlackBerry blijft bij wat ze zeiden als reactie op het nieuw in juli:

BlackBerry heeft ’s werelds meest veilige communicatieplatform voor overheids-, militaire en zakelijke klanten. Die veiligheid waarborgen is onze missie. We snappen dat er noodzaak is om samen te werken met rechtmatige overheids onderzoeken naar criminele activiteiten, maar we hebben nooit ongelimiteerde toegang tot onze BES-servers toegestaan.

Wel zegt het bedrijf het spijtig te vinden hun klanten in de steek te moeten laten in de Pakistan-regio. Je kunt hier de volledige reactie lezen van BlackBerry op de blokkade van hun diensten in Pakistan.