BMW i3 in de praktijk: tijd om elektrisch te gaan rijden?

De BMW i3 is inmiddels alweer bijna 1,5 jaar te vinden op de Nederlandse wegen. De Duitsers hebben er zo’n 1.500 naar ons land verscheept, dus je kunt gerust stellen dat de opvallende, elektrische auto het goed doet. Is het verstandig om er zelf eentje op de oprit te zetten of kun je je geld beter investeren in een andere auto?

De BMW i3 is verkrijgbaar in twee varianten: de een is volledig elektrisch (35.500 euro, 4% bijtelling), de ander beschikt over een range extender (39.990 euro, 7% bijtelling). Dit kleine motortje van 650 cc loopt op benzine, zodat je in theorie 300 kilometer moet kunnen rijden zonder opladen of tanken. Zonder range extender haal je volgens de cijfers van BMW maximaal 160 kilometer. In de praktijk zul je vaak echter al eerder een laadpaal moeten opzoeken, want het optimale verbruik haal je vrijwel nooit.

bmw-screen-5

BMW stelde ons de afgelopen dagen een BMW i3 met range extender ter beschikking, zodat we zelf konden ondervinden hoe het is om elektrisch te rijden. Dat is namelijk behoorlijk anders dan rijden in een traditionele auto met benzine- of dieselmotor. Maar wees gerust: na het lezen van onze positieve en negatieve ervaringen weet je meteen of de BMW i3 een auto is die bij je past.

Positief: het rijgedrag van een elektrische auto

Het klinkt wellicht als een open deur, maar het grootste voordeel van een elektrische auto is zijn elektromotor. Het is opeens heerlijk rustig als je over de snelweg scheurt, want je hoort alleen de wind. Je hoeft niet te schakelen of de motor rustig warm te rijden: je hebt direct 170 elektrische pk’s tot je beschikking. Je knalt dan ook in 7,9 seconden naar de 100 km/u, behoorlijk rap voor een stadsauto. De i3 rijdt verder zoals je mag verwachten van een auto van de Duitse fabrikant: strak, scherp en comfortabel.

bmw-screen-2

Negatief: de elektrische range

We noemden het al eerder: in theorie kun je 160 kilometer volledig elektrisch rijden. Je moet dan wel héél erg zuinig rijden en vooral geen gebruik maken van je airco of navigatiesysteem, want voor je het weet ben je een hoop kostbare kilometers kwijt. Als je ook maar een klein beetje sportief rijdt, dan kun je al na zo’n 100 tot 120 kilometer  op zoek naar een laadpaal.

bmw-screen-3

De range extender is dan ook zo goed als onmisbaar als je verder dan 50 kilometer van huis wilt en niet weet of je op de plaats van bestemming een laadpaal tot je beschikking hebt. Overigens viel ook het benzineverbruik van de range extender ons een beetje tegen, want een volle tank (9 liter) levert slechts 120 extra kilometers op.

Positief: de techniek

Elektrische auto’s hebben ten opzichte van conventionele auto’s een behoorlijk nadeel: ze moeten enorm grote en zware accu’s meezeulen. BMW heeft dat knap opgelost door op andere onderdelen juist gewicht te besparen. De carrosserie is bijvoorbeeld gemaakt van koolstofvezel, een materiaal dat voornamelijk wordt gebruikt in de Formule 1 en sportwagens. Dat zorgt ervoor dat de i3 strak op de weg ligt, lekker stuurt en geen moment te zwaar aanvoelt.

bmw-screen-1

Ook interessant: regeneratief remmen. Het is even wennen als je voor het eerst het gaspedaal los laat, want de BMW i3 remt automatisch af. Daar is een goede reden voor, want als je afremt, verandert de elektromotor in een generator die de accu’s van je auto weer oplaadt. Ook deze techniek is min of meer afkomstig uit de Formule 1, waar remenergie wordt opgevangen, zodat je per rondje een paar seconden gebruik kunt maken van een vermogensboost. In het geval van de i3 verdwijnt de herwonnen energie dus weer in je accu’s.

Een beetje van allebei: de app

De BMW i3 is continu connected, zodat je ‘m deels kunt bedienen met je smartphone of smartwatch. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om je auto in de BMW i Remote-app te vergrendelen, de airco alvast in te schakelen of te checken waar je auto staat. Verder kun je tot op de komma nauwkeurig zien hoeveel elektriciteit je verbruikt hebt, zodat je jezelf aan kunt leren om nog zuiniger te rijden.

bmw-screen-4

In theorie is de app dus de ideale toevoeging op de aanwezige functies in de auto, maar in de praktijk werkte het regelmatig niet helemaal lekker. Het duurt bijvoorbeeld vaak twintig tot dertig seconden voor je de opgevraagde informatie binnen hebt of je opdracht door de auto uitgevoerd wordt. Sterker nog: het gebeurde ons regelmatig dat een opdracht dubbel doorgestuurd werd, waardoor de auto bijvoorbeeld twee keer claxoneerde. Daar is dus nog wel wat tijdswinst te boeken.