"Bouw aan de toekomst, eet meer pizza"

Frank Meeuwsen

De eerste roltrap was een attractie op de kermis, de eerste zelfrijdende robots gaan pizza's bezorgen. Dat ligt dichter bij elkaar dan je wellicht denkt.

Had je ooit gedacht dat Domino’s zich op de markt zou profileren als “a delivery technology leader”? Ja, de Domino’s die je de Pizza Shoarma bracht, de Pizza Chicken Kebab en hoogstwaarschijnlijk de verantwoordelijke keten voor de grootste faux-pas in culinaire historie, de Pizza Hawai. Nee. Ananas hoort niet op pizza. Maar dat is een andere discussie

Frank MeeuwsenFrank MeeuwsenMaandelijks staat columnist Frank Meeuwsen stil bij de laatste ontwikkelingen op het gebied van smart homes en het Internet of Things. Deze maand: de acceptatie van zelfrijdende voertuigen!Terug naar Domino’s. Ik weet niet beter of het staat synoniem voor rondscheurende scootertjes door de stad die in een record tempo pizza’s leveren. Stuntend over verkeersdrempels en lak aan elke verkeersregel.

Robot bestuurder

Sinds de hippe hapapps van Deliveroo en Foodora lijkt Domino’s op een ander pad. Steeds vaker brengen ze innovaties die meer en meer focussen op het optimaliseren van de bezorging van warm eten. Zo was er al de Easy Order Button, de pizza-drone, zijn ze druk bezig met de pizza bezorgrobot (ze zoeken een bestuurder!) en nu is er een samenwerking met Ford om met zelf-rijdende auto’s je warme maaltijd te bezorgen.

Nieuwe technologie gaat altijd door een aantal fasen en dit is niet veel anders. We lezen al jaren over de zelfrijdende auto, de Tesla is in sommige steden al een redelijk normaal onderdeel van het straatbeeld en we horen meer en meer over regelgeving. Maar als het om een zelfrijdende auto gaat, dan moet je als consument best een flinke stap nemen. Ga maar na, na een initiële investering om je rijbewijs te halen koop je een goedkoop instapkarretje om kilometers te maken als nieuwe chauffeur langs ‘s-Heeren Wegen. Natuurlijk maak je de blits bij je vrienden en vriendinnen. Je maakt je los van je ouders, gaat je eigen weg en ontdekt nieuw wegen in de wereld. Allemaal met je eigen auto.

Zelfrijdende pods

De romantische tijden van “even een stukje rijden” zijn al even achter ons. De wegen zijn overvol, ondanks schonere brandstof blijft milieu een issue en je portemonnee wordt ook niet altijd even blij van een eigen koekblik die meer dan 50% van de tijd stil staat voor de deur. De argumenten voor schone, stille, electrische, zelfrijdende auto’s lijken perfect.

Maar de stap is erg groot van “zelf in controle zijn in je auto” naar de utopie van zelfrijdende “pods” waar je nog even werkt en een tukje doet. Waar alles digitaal is en je een abonnement van muziekservice X nodig hebt om je eigen muziek af te luisteren. Waar elke kilometer die je rijdt genadeloos wordt gemonitored, geanalyseerd en opgeslagen om je “uitgekiende gepersonaliseerde aanbevelingen” te doen. Marketingpraatjes waar we allergisch voor worden. We wachten liever nog een paar jaar en kijken de kat uit de zelfrijdende boom.

Roltrap

De eerste roltrap was een kermisattractie. Op de kermis van Coney Island in New York introduceerde Jesse W. Reno in 1896 de roltrap. Pas vele jaren later werd het van attractie een transportsysteem om moeiteloos van etage te wisselen. Maar we waren al mee bekend. Desondanks bleef de eerste roltrap in de Bijenkorf een attractie, maar dat veranderde snel.

De zelfrijdende auto zie ik niet snel de plaats van de botsauto’s op de kermis innemen, maar wat nu gebeurt met Domino’s is vergelijkbaar met die roltrap. Door een nieuwe technologie op een laagdrempelige manier bij het grote publiek te introduceren verhoog je het vertrouwen.

Maaltijdbezorging is bij uitstek een manier om dat grote én diverse publiek te bereiken. De producten die worden bezorgd zijn van relatief lage waarde, er kan voor de zekerheid nog een bezorger mee voor eventuele foutafhandeling en je krijgt direct waardevolle data hoe mensen op zo’n bezorging reageren.

Nu is het een pizza, morgen je Coolblue bestelling en over een paar maanden neem je zelf de stap om een zelfrijdende auto te nemen. Je hebt er in je omgeving al mee te maken gehad, de overstap kan kleiner worden en de gewenningsperiode korter.

Snellere acceptatie

Voor Domino’s is het natuurlijk cruciaal om te snappen hoe bezorging van pizza’s en andere versnaperingen op een autonome wijze kan. Wie zegt dat Domino’s over 10 jaar nog een pizza-keten is? Waarom zouden ze zich niet compleet omtoveren tot een bezorg-gigant en zo direct de concurrentie aan gaan met Deliveroo en Foodora? Immers, pizza’s maken kan iedereen. Maaltijden en andere goederen op een perfecte en gebruiksvriendelijke manier bezorgen zonder tussenkomst van mensen, dát is een disruptie die je de komende 50 jaar weer verder kan helpen. Of je dat nu voor je eigen pizza’s doet, voor alle restaurants in de stad of als directe concurrent van Amazon met andere producten. Met een partner als Ford kunnen ze daar prima mee aan de slag.

Initiatieven als deze kunnen een bijdrage leveren aan de acceptatie van zelf-rijdende voertuigen. Naast technologische verbeteringen, regulatie, veiligheid en privacy is het maatschappelijke aspect niet te onderschatten. Hoe die vorm krijgen is nog onduidelijk, maar door te beginnen met pizza’s en maaltijdbezorging breng je het in elk geval dicht bij de mensen thuis. Letterlijk. Wel zonder ananas hoop ik.