Een computerspel kan gebruikt worden om gevoelige data over personen te verzamelen. Dat vertelde Tamara Bonaci op een de beveiligingsconferentie Enigma in Californië, schrijft Ars Technica. Bonica werkt aan de University of Washington, waar ze deze toepassing onderzoekt.
In de onderzoeken maakt Bonica gebruikt van een computerspel: Flappy Whale. Terwijl gebruikers het spel spelen, hebben ze een BCI op hun hoofd: een brain-connected interface. Bij Motherboard, dat vorig jaar langsging bij Bonica, is te zien hoe dat eruit ziet.
Tijdens het spelen van de game verschijnen er voor heel korte tijd beelden op het scherm. Het ging in het geval van dit onderzoek om ‘onschuldige dingen’, zoals logo van fastfoodrestaurants en auto’s. Hoewel deze afbeeldingen alweer verdwijnen voordat de gebruiker op kan reageren, konden de onderzoekers met behulp van het BCI de reacties in het brein meten: brainhacking.
Ethiek
Die signalen kunnen gebruikt worden om erachter te komen hoe iemand over een bepaald merk denkt. Maar zo’n systeem kan ook misbruikt worden. De juist afbeeldingen kunnen een reactie in het brein veroorzaken die iets zegt over bijvoorbeeld zijn politieke, seksuele of religieuze voorkeur.
“Elektrische signalen die door ons lichaam worden gemaakt, kunnen gevoelige informatie bevatten over zaken die we liever niet met de wereld willen delen”, zegt Bonaci tegen Ars Technica. “Bovendien geven we die informatie weg zonder er zelf bewust van te zijn.”
Voor makers van VR-brillen en andere wearables is het volgens haar niet moeilijk om deze data te verzamelen. Daarom pleit ze voor een ethische discussie waarin de grenzen van deze technologie moet worden besproken.