Ondanks de stortvloed aan wearables die momenteel op de markt verschijnen, is de Britse consument meer geïnteresseerd in smart home oplossingen dan in de draagbare apparaatjes. Dat blijkt uit een onderzoek van Hive, onderdeel van British Gas, dat de houding van de Britse consument ten opzichte van innovatie en technologische ontwikkelingen onderzocht.
Opmerkelijk genoeg blijkt dat driekwart (75%) van de 2000 ondervraagde Britten niet inziet hoe wearables het leven makkelijker kunnen maken. Eén op de tien Britten stelt zelfs dat het dragen van wearables het dagelijks leven moeilijker en zwaarder maakt. Een bijzondere uitkomst aangezien de Britten normaal gesproken bekendstaan om de snelle adoptie van nieuwe technologische ontwikkelingen. Zo is de penetratie van smartphones in het Verenigd Koninkrijk zeer hoog en loopt het land voorop op het gebied van de zelfrijdende auto.
Smart home tech
Uit het onderzoek komt echter wel naar voren dat de Britse consument zeer geïnteresseerd is in smart home oplossingen, waarbij huishoudelijke apparaten aan het internet worden verbonden. Volgens 56 procent van de ondervraagden zullen de smart home oplossingen, zoals slimme lampen en de slimme thermostaat, het dagelijks leven veranderen in positieve zin. Met name kostenbesparing en veiligheid zijn belangrijke punten volgens de ondervraagden.
Hieruit blijkt dat ruim twee keer zoveel Britten een smart home oplossing verkiest boven een wearable. Ondanks het feit dat meer dan de helft van de Britten geïnteresseerd is in smart home tech, weet slechts dertig procent dat dergelijke oplossingen al op de markt beschikbaar zijn.
Daarnaast blijkt dat de Britten ook artificial intelligence (kunstmatige intelligentie) en zelfrijdende auto’s verkiezen boven de wearables. Zo is 43 procent van de Britten geïnteresseerd in kunstmatige intelligentie en staat 31 procent positief tegenover de komst van zelfrijdende auto’s. Een kleine dertig procent ziet toekomst in 3D printers en denkt dat deze printers een verademing zijn voor het dagelijks leven.