Britse provider wil advertenties op netwerkniveau blokkeren

EE, de grootste telecomprovider van Groot-Brittannië, staat aan de vooravond van een opvallende stap. De Nederlandse CEO Olaf Swantee overweegt namelijk mobiele advertenties te blokkeren voor ze op de telefoons van zijn klanten te zien zijn.

Mobiele advertenties zijn de afgelopen maanden vaker besproken dan ooit. Apple stond in september toe dat gebruikers adblockers installeren binnen Safari, waarmee in potentie honderden miljoenen mensen geen advertenties meer zien op hun iPhone of iPad. EE overweegt volgens The Telegraph nog een stap verder te gaan en wil voorkomen dat de advertenties überhaupt op de telefoons van de 27 miljoen EE-klanten terechtkomen.

Swantee wil dat zijn bedrijf onderzoekt of het wenselijk en haalbaar is dat te opvallende of irriterende advertenties geblokkeerd worden. Denk daarbij aan video-advertenties die automatisch beginnen met spelen of popups die je hele scherm vullen. “Het gaat ons niet om het blokkeren van advertenties, maar om het starten van een discussie. Is het wenselijk dat onze gebruikers zelf kunnen beslissen hoeveel advertenties ze te zien krijgen? Dat is wat ons betreft een belangrijk discussiepunt.”

EE zal deze discussie volgens Swantee in ieder geval intern voeren. We kunnen ons voorstellen dat digitale adverteerders en websites de ontwikkelingen gespannen volgen, want een advertentieblokkade op netwerkniveau zou voor hen natuurlijk slecht nieuws zijn. Volgens Swantee hoeven de ‘goede’ bedrijven zich overigens geen zorgen te maken. “Als je op een goede manier adverteert, dan is dat geen probleem. Niet alle advertenties zijn slecht. Als ze te opdringerig worden vind ik echter we moeten kijken of we maatregelen kunnen nemen.”