Californië wil ontwikkelaars van zelfrijdende auto’s meer vrijheid geven om hun auto’s op de weg te testen. Dat meldt persbureau Reuters. De overheid heeft een voorstel klaarliggen waarbij het in sommige gevallen niet meer verplicht is om een bestuurder in de auto aanwezig te hebben. Eerder gebeurde in Michigan al het zelfde.
Nu moeten zelfrijdende auto’s nog iemand achter het stuur hebben zitten. In het voorstel moet de auto nog wel altijd van een afstand verbinding staan met een persoon. De auto moet gegevens naar die persoon kunnen sturen, maar de persoon moet ook opdrachten naar de auto kunnen sturen.
Daarnaast wordt het in het voorstel verboden om bepaalde functies die een bestuurder kunnen helpen te adverteren met de woorden ‘zelfrijdend’ of ‘autonoom’. Dit soort functies helpen de bestuurder, maar maken het niet mogelijk om het rijden volledig aan de auto over te laten. Het gaat bijvoorbeeld om adaptive cruise control, waarbij een auto automatisch remt om de afstand tot zijn voorganger gelijk te houden.
De term zelfrijdende auto wordt nu al regelmatig toegekend aan bijvoorbeeld de Autopilot van Tesla. Eerder dit jaar ontstond er al ophef over in China, wat er destijds toe heeft geleid dat Tesla de woorden op de Chinese website veranderde. Steeds meer andere autofabrikanten bieden steeds uitgebreidere ‘zelfrijdende’ functies aan. Zij zien het steeds verder uitbreiden van dit soort functies als de weg richting een volledig zelfrijdende auto.