Cambridge Analytica gebruikte kledingsmaak Facebook-gebruikers om Trump te helpen

Facebook

Cambridge Analytica gebruikte mode-voorkeuren van Facebook-gebruikers om de Amerikaanse president Donald Trump te helpen bij zijn verkiezing in 2016. Dat heeft klokkenluider Christopher Wylie bekendgemaakt, meldt Quartz. Hij had de leiding over de creatie van de algoritmes die het bedrijf gebruikte onder leiding van Steve Bannon.

“Er werd data over mode gebruikt om de kunstmatige intelligentie-modellen te maken die Steve Bannen hielpen bij het opzetten van zijn oproer en het opbouwen van de extreem rechtse partij”, aldus Wylie. Het bedrijf ontwikkelde algoritmes op basis van data als likes, artikelen die gedeeld werden en cookies van computers van Facebook-gebruikers.

Ook werd er informatie gebruikt uit online enquêtes. De algoritmes misbruikten vervolgens de zorgen van mensen om hun politieke voorkeuren te beïnvloeden, en waren onderdeel van wat het bedrijf gebruikte als een “massavernietigingswapen” in de culturele oorlog.

Persoonlijkheid

Dat is waar de kledingsmaak om de hoek kwam kijken. Volgens Wylie zijn de correlaties tussen de modemerken die je leuk vindt en je persoonlijkheid een belangrijk onderdeel van de psychologische profielen die Cambridge Analytica over mensen maakten. Aan de hand van die profielen kon het je politieke voorkeur voorspellen.

“Wat kleding zo interessant maakt, is dat mensen de kleding die ze dragen onderdeel maken van hun identiteit. Het wordt een deel van je en van hoe je jezelf aan de wereld toont”, aldus Wylie. Iemand die bijvoorbeeld fan is van Abercrombie & Fitch was opener dan iemand die het jeans-merk Wrangler leuk vond.

Die kenmerken komen overeen met bepaalde persoonlijkheden en die persoonlijkheden komen vaak overeen met specifieke politieke voorkeuren. Dit werd gebruikt om te bepalen hoe gevoelig een Facebook-gebruiker was voor extreem rechtse bewegingen.

Cambridge Analytica

Cambridge Analytica kwam dit voorjaar groot in het nieuws, nadat bleek dat het databedrijf misbruik had gemaakt van data van Facebook-gebruikers om politieke profielen op te stellen. Die profielen werden vervolgens gebruikt om te helpen bij campagnes van Trump en de Brexit.

Het databedrijf is inmiddels failliet gegaan.