Het worden spannende maanden voor de makers van smartwatches, aangezien er de aankomende tijd diverse horloges op te markt zullen verschijnen. De grote aandachttrekker is natuurlijk de Apple Watch, maar Apple’s eerste smartwatch zal op de voet gevolgd worden door de vernieuwde editie van Pebble.
Vorge week verraste Pebble alles en iedereen door de Pebble Time te lanceren op Kickstarter, waarna de campagne alle records verbrak. Een week na de lancering staat de teller al op ruim 15 miljoen dollar en ruim 61.000 kopers. We kunnen dus gerust stellen dat de Pebble Time een succes is. In navolging van de Pebble Time presenteerde het bedrijf gisteren tijdens het Mobile World Congress ook de nieuwe editie van de Pebble Steel.
‘Niet onder de indruk van Apple Watch’
Het ziet ernaar uit dat Pebble met de vernieuwde smartwatches de concurrentie aan wil gaan met de Apple Watch. De CEO van Pebble, Eric Migicovsky, laat aan The Next Web weten nog niet bepaald onder de indruk te zijn van Apple’s slimme horloge.
Het is duidelijk dat Apple zich ook op de wereld van de smartwatches stort, dus het worden spannende tijden. Echter ben ik nog niet onder de indruk, aangezien het de Apple Watch aan iets ontbreekt.
Volgens Migicovsky verschilt de Apple Watch wel degelijk van de Pebble smartwatches en richt Apple zich met de Apple Watch op een andere doelgroep. Dit verschil wordt het meest duidelijk als we naar de prijs kijken, zo wordt verwacht dat de Apple Watch ongeveer 350 dollar zal kosten, terwijl de Pebble’s al te krijgen zijn vanaf 250 dollar.
Daarnaast geeft de CEO van Pebble aan dat zij ook willen samenwerken met derde partijen. Zo is het mogelijk om vervangbare bandjes te kopen voor de Pebble smartwatches, waarmee zij ontwikkelaars de kans geven om nieuwe ‘slimme’ horlogebandjes te maken. Hierdoor wordt het voor Pebble makkelijker om de smartwatch door te blijven ontwikkelen en zijn de functionaliteiten snel uit te breiden.
Migicovsky is dan ook benieuwd wat hij mag verwachten van de ontwikkelaars:
Ik ben benieuwd wat hardware ontwikkelaars aan de smartwatches gaan toevoegen. Ze zouden diverse sensoren in de band kunnen plaatsen, waardoor de functionaliteiten van het horloge worden uitgebreid.
De komende maanden zullen uitwijzen of de bedrijven in elkaars vaarwater terecht komen of dat zij beiden een andere doelgroep kunnen bedienen. Vooralsnog mag Pebble de handen dichtknijpen gezien het succes van de Pebble Time op Kickstarter.