Wie denkt dat virtual reality enkel over brillen en content ging heeft het mis. Steeds meer bedrijven zijn bezig met innovatieve manieren om virtual-reality-toepassingen te bedienen. Cerevo werkt aan speciale VR-sandalen, waarmee voetbewegingen aan games of andere software kunnen worden doorgegeven.
De sensoren in de zogenaamde Taclim-sandalen houden bij wanneer een voet bijvoorbeeld een schopbeweging maakt. De sandalen zijn onderdeel van een breder Taclim-platform dat met zowel een mobiele VR-bril als met speciale handschoenen kan verbinden.
Krakende vloer
In de VR-schoenen zitten zelfs speciale trilmotoren, drie in elke schoen, die proberen bepaalde gevoelens onder de voeten te stimuleren. Hierdoor lijkt het bijvoorbeeld net alsof je over een dik pak sneeuw loopt of over een krakende vloer, of in een woestijn over het wegglijdende zand.
Stel je voor dat je in een VR game de vijand schopt; wanneer je het lichaam raakt voelt het zachter dan wanneer je het schild van de vijand raakt.
Het platform Taclim zal vanaf komende herfst worden verkocht voor zoals eigen zeggen “meer dan 1000 dollar”.
Cerevo zegt zich te willen richten op de zakelijke markt van virtual reality. Zo wil het bedrijf bijvoorbeeld een schaatssimulatie maken voor virtual reality voor een eigenaar van een schaatsbaan. Het prototype van de Taclim-sandalen is de komende dagen te zien tijdens de CES 2017 in Las Vegas.