Chordify start crowdfundingsactie om mobieler en socialer te worden

Chordify

Ooit meegemaakt dat je een nummer hoorde en hem graag zelf ook wilde spelen? Dan weet je dat het niet altijd even gemakkelijk is om de juiste akkoorden te vinden. Chordify maakte dit in 2013 al gemakkelijker, door muziek uit je eigen bibliotheek, YouTube of Soundcloud automatisch om te zetten naar akkoorden. Maar nu gaan ze het nog grootser aanpakken. Om het geld voor de vernieuwingen bij elkaar te krijgen, is het bedrijf een crowdfundingsactie gestart.

Chordify is in twee jaar tijd naar eigen zeggen flink gegroeid, in binnen- en buitenland. Maar er is ook geïnvesteerd in de app. Zo is het akkoordherkenningsalgoritme verbeterd en is er een iOS-app bijgekomen. En de uitbreidingen moeten dus nog verder gaan.

Mobieler en socialer

“We willen onder meer mobieler worden”, vertelt Gijs Bekenkamp, medeoprichter van Chordify. “Onze website is de kern, maar we zien natuurlijk een verschuiving: mensen doen steeds meer mobiel. We hebben al wel een applicatie op iOS, maar die willen we verder uit gaan breiden. Daarnaast willen we een Android-applicatie gaan maken.”

Chordify

Daarnaast moet het platform een stuk socialer worden. “Muziek is een sociale aangelegenheid, maar de ervaring bij Chordify is nu vrij solitair. Je kunt edits al wel delen, maar dat willen we verder uit gaan breiden. Je moet straks de muziek kunnen delen met medemuzikanten en mensen met vergelijkbare smaken kunnen volgen. Maar we willen ook gaan zorgen dat je op locatie kunt zoeken naar mensen met een vergelijkbare smaak, bijvoorbeeld nieuwe bandleden”, vertelt Bekenkamp.

Een derde en laatste update die van het opgehaalde geld wordt betaald is de Chordify Embedded Player. “We willen dat akkoorden ook op platformen van derden kunnen komen.” Dit betekent dat je de akkoorden van een nummer dus in je eigen website kunt plaatsen, handig als je iets met muziek doet. “In eerste instantie gaan we zelf contact zoeken met festivals en ambassadeurs. Als muzikant is het natuurlijk een gigantisch compliment als fans met je muziek mee kunnen spelen en hiermee kun je dat aanbieden, zonder dat ze van je website afgaan. Later in 2017 moet de feature voor iedereen beschikbaar worden.”

Aandeelhouder

In totaal heeft Chordify hier 180.000 euro voor nodig, waar op het moment van schrijven ruim 52.000 euro van is opgehaald. Mocht je willen investeren, dan kun je aandeelhouder worden. Dit betekent dat je dividend kunt krijgen als er winst wordt gemaakt.

Bekenkamp benadrukt echter wel dat winst voorlopig in het bedrijf wordt gestoken, dus hier hoef je in de eerste periode niet op te rekenen. “Maar we zijn ook al bezig met een vervolginvestering. We willen uiteindelijk iedereen gaan uitkopen”, vertelt Bekenkamp. Dit betekent dat je betaald wordt voor jouw aandeel, en hopelijk is dat meer geld dan dat je er origineel in hebt gestopt. “We hopen natuurlijk dat we dan meer waard zijn dan nu en dat dit dus het geval is.”

Een derde optie is dat het bedrijf verkocht wordt aan een grotere partij en dat de meerwaarde verdeeld wordt onder de aandeelhouders. “Dit hebben we voor de komende drie tot vijf jaar in de planning staan.” Overigens wijst Bekenkamp wel op het feit dat investeren altijd risicovol is, omdat je niet van tevoren weet of een bedrijf daadwerkelijk meer waard wordt. “Maar we hebben een planning gemaakt, inclusief alle risico’s, die te vinden is op de crowdfundingspagina.”