Filmmaker en YouTube vlogger Casey Neistat gaat werken voor CNN

Filmmaker en YouTube vlogger Casey Neistat wist tot een week geleden met zijn dagelijkse vlogs miljoenen kijkers over de hele wereld te bereiken. In deze aflevering kondigde hij aan te stoppen met zijn dagelijkse videoblog. Inmiddels is bekend waarom: zijn app, Beme, is overgenomen door CNN, inclusief het team van 11 mensen.

CNN kondigde maandag aan dat het Beme zal sluiten. De immens populaire vlogger zal met een nieuw project ruimte krijgt om volgers aan te trekken. In dit geval niet voor zichzelf als merk, maar voor de nieuwszender en millennials.

Nieuwe generatie

“Casey heeft zo’n zes miljoen zeer invloedrijke subscribers, waarvan de meesten CNN amper kennen”, zegt Andrew Morse, hoofd van CNN Digitaal tegen The New York Times. Om dit publiek op authentieke wijze op te bouwen, gelooft de nieuwszender iets nieuws te moeten maken met hulp van Neistat.

Volgens The New York Times zal Neistat ondanks zijn nieuwe opdrachtgever, nog wel volledige creatieve controle hebben over het te ontwikkelen in-house bedrijf. Het publiek moet met het nieuwe platform ‘actuele en thematische videos’ delen en gesprekken beginnen rondom nieuwgebeurtenissen.

giphy-1

Het project staat klaar voor zomer 2017 en zal als een verlenging fungeren van het traditionelere bedrijf. CNN heeft al meerdere spin-offs, zoals Great Big Story: het meer journalistieke equivalent van Buzzfeed.

Kwaliteit

Neistat ziet de noodzakelijkheid om een groot deel van de jongeren aan te spreken met kwaliteitscontent.

Een groot deel van mijn volgers ziet nieuws en media als gebroken. Mijn vader ziet het als het woord van God, maar dat is zeker niet het gevoel bij jonge mensen.

Voor Neistat zijn populaire YouTube volgen startte, werkte hij voor HBO. Daar maakte hij de serie genaamd The Neistat Brothers. Het waren korte films over het leven van Casey en zijn broer.

Neistat liet weten tijdens zijn presentatie op The Next Web-conferentie dat het leven als filmproducent niet was weggelegd voor hem. Uiteindelijk besloot hij zich volledig te focussen op YouTube aangezien hij daar direct in contact stond met de mensen die hij probeerde te bereiken.