Hoe lang nog totdat robots onze banen afnemen? Voor baliemedewerkers in Hilton-hotels komt dat moment wellicht al snel. Hilton werkt namelijk samen met IBM om de ‘Connie’ te bouwen, een conciergerobot gebaseerd op het dataplatform Watson.
Connie is gebaseerd op de Nao, een robot van het Franse Aldebaran. Dankzij het gebruik van Watson kan Connie de Engelse taal interpreteren, waardoor de robot weet wat hem wordt gevraagd. Zo kan hij bijvoorbeeld de weg naar het station wijzen of gevraagd informatie over de omgeving bieden.
Helemaal nieuw is het idee achter de robot niet. In Japan staat ook al een hotel dat door robots wordt bediend, waar ook geen mens te vinden is. Wat dat betreft zijn de Japanners al een stapje verder dan IBM en Hilton, die slechts één extra robot testen in een hotel in Virginia. Toch is het initiatief interessant: IBM en Hilton zijn twee grote partijen, die met de samenwerking nadenken over hoe zij robotica in de toekomst kunnen inzetten. Door Connie op een dag wereldwijd uit te rollen, kan het wel eens de nieuwe standaard worden. Goed nieuws voor innovatie, maar minder goed voor hotelpersoneel.