Afgelopen week kreeg Numrush tijdens Big Data congres Perfect Storm de kans om Scott Snyder te interviewen. Scott Snyder is Chief Strategic Operations en mede-oprichter van Mobiquity, een bedrijf gespecialiseerd in mobility en het maken van apps.
Mobiquity is opgericht in 2011, enis nu al een wereldspeler. Volgens Snyder is dit met name te danken aan hun geloofwaardigheid als bedrijf en hun unieke werkwijze. “Wij zijn in staat om innovatie, geloofwaardigheid en schaalvergroting samen te brengen. Veel bedrijven waren tot nu toe in staat om slechts een van deze aspecten goed uit te kunnen voeren. Door al deze onderdelen bij elkaar te brengen zijn wij in een unieke positie om high-performance oplossingen te kunnen bieden,” aldus Snyder.
“We hebben geluk gehad dat verschillende grote bedrijven de gok hebben gewaagd om met ons in zee te gaan. Bedrijven als The New York Post en Weight Watchers hebben ons een kans gegeven die wij ten volle benut hebben. Zij vonden ons model interessant en hebben ons bedrijf op weg geholpen.”
Sinds afgelopen maand is Mobiquity ook in Nederland te vinden. Hoewel Mobiquity hoopt vanuit hier de rest van Europa te veroveren, is de keuze voor Nederland voornamelijk toeval. Behalve dat Nederland een neutraal startpunt is voor start-ups in Europa, was het volgens Snyder vooral een kwestie van het juiste bedrijf vinden. “Xaton past binnen onze cultuur en begrijpt ons model. In Amsterdam zijn getalenteerde developers te vinden, voor een redelijke prijs”.
Zoals al eerder gezegd, heeft Mobiquity een unieke aanpak. Met hun apps willen ze niet alleen mensen helpen, maar daadwerkelijk gedrag veranderen. Mogelijk volgens de topman van Mobiquity, zolang je het maar op de juiste manier doet.
“Wil je gedrag echt veranderen, dan moet je een persoonlijke ervaring bieden. Iedere app moet een persoonlijke ervaring bieden. Iedereen heeft behoefte aan andere dingen: de een wil zich graag meten met anderen, anderen hebben een bericht van familie nodig als motivatie. Ook moeten apps dynamisch zijn, om de ervaring interessant te houden,” zegt Snyder.
Ook uniek aan dit bedrijf is hoe het omgaat met Big Data. Met hun apps kunnen heel veel gegevens verzameld worden. Snyder blijft echter benadrukken dit niet te doen. Hij is van mening dat het recht om data te verzamelen verdiend moet worden. Eerst moet er een vertrouwensband bestaan tussen een bedrijf en gebruiker, voordat welke gegevens dan ook verzameld en geanalyseerd mogen worden.
“Het is belangrijk om alleen die gegevens te gebruiken, die mensen vrijwillig aanleveren. Wij vrezen dat verkeerde omgang met recht op privacy de hele markt ten onder kan brengen. De industrie zelf moet voor politie-agent spelen. Het is een probleem wat opgelost moet worden zonder inmenging van de overheid. Wij zijn dan ook bang voor de Googles en Apples in de wereld die gebruikers monitoren zonder dat je je daarvan bewust bent. Met Mobiquity willen we dan ook een nieuwe privacy standaard introduceren, speciaal gemaakt voor mobility,” aldus Snyder. “Gebruikers zullen steeds meer controle krijgen over hun privacy en de apps die ze gebruiken.”