Inzicht krijgen in je eigen hersenactiviteiten, het is tegenwoordig binnen handbereik. Die verlaagde drempel zorgt echter ook voor nieuwe concepten bij de jongens van de marketingafdeling, zoals crowdsourced neuromarketing.
Het is natuurlijk de wens van iedere adverteerder: hadden we maar op voorhand inzicht hoe mensen op onze volgende advertentie of commercial gaan reageren.
Het Hongaarse Synetiq gaat uitkomst bieden. Zij hebben de beschikking over een wereldwijd netwerk van testers die beschikken over een betaalbare EEG-headset. Via het speciale ‘Mindr’-platform kunnen zij content bekijken terwijl de headset hun hersenactiviteit toont aan de onderzoekers van Synetiq.
Die vergelijken de hersenactiviteit vervolgens ook met eye-tracking data om zo een perfect beeld te geven hoe het publiek reageert op de commercial.
Adverteerders betalen per test of maandelijks om gebruik te kunnen maken van Mindr, terwijl testers na het aanmelden niet alleen de headset gratis ontvangen, maar ook nog eens per deelname betaald worden.