Wie denkt dat smartphone-apps plaats hebben gemaakt voor mobiele websites, heeft het mis. Uit onderzoek van Flurry Analytics blijkt dat het app-gebruik in 2015 met 58 procent is gegroeid ten opzichte van het jaar daarvoor. Deze groei zou voor een groot deel te danken zijn aan apps die je smartphone personaliseren.
Bij deze personalisatie-apps gaat het om bijvoorbeeld emojitoetsenborden en manieren om het ontgrendelscherm van een Android-telefoon aan te passen. Interesse in deze categorie groeide in 2015 met maar liefst 332 procent.
De groei in app-gebruik komt in 40 procent van de gevallen door al bestaande gebruikers. Daarmee is het aantal nieuwe app-downloaders kennelijk afgenomen: in de jaarcijfers van 2014 was slechts 20 procent van het gebruik afkomstig van eerdere app-gebruikers. Dit kan er op wijzen dat de app-markt eindelijk volwassen begint te worden: er ontstaat een steeds grotere groep aan terugkerende klanten.
Nagenoeg iedere app-categorie groeide in 2015, op één uitzondering na: games. De hoeveelheid gespeelde games nam met 1 procent af ten opzichte van afgelopen jaar. Ergens niet heel gek: games waren al jaren de populairste categorie in mobiele app-winkels, dus het is logisch dat de groei hiervan ook iets eerder afneemt. Nieuws- en productiviteitsapps deden het ook goed en groeiden met respectievelijk 135 procent en 125 procent.