De digitale krantenkiosk Blendle wordt vandaag gelanceerd: ‘de iTunes voor journalistiek’

Het digitale journalistieke platform Blendle gaat vandaag om vier uur van start. Blendle wordt ook wel omschreven als de “iTunes voor journalistiek“. Bij iTunes is het mogelijk om losse muzieknummers te kopen in plaats van het gehele album. Blendle maakt het mogelijk om losse artikelen te kopen uit Nederlandse kranten of tijdschriften.

De dienst werd opgericht door ondernemers Marten Blankesteijn en Alexander Klöpping. De dienst was al beschikbaar voor een beperkte testgroep maar wordt nu voor het gehele publiek opengesteld. Via een online portemonnee kunnen gebruikers artikelen kopen en lezen via hun computer, smartphone of tablet. Vervolgens kunnen zij deze artikelen delen in een soort publieke tijdlijn, andere gebruikers volgen, reageren op de stukken en de reacties van anderen lezen en liken.

Op de voorpagina van Blendle is een overzicht te zien van de aangesloten Nederlandse (kwaliteits)kranten en tijdschriften zoals het NRC Handelsblad, de Volkskrant, Groene Amsterdammer en Vrij Nederland. Het aanbod zal de komende weken worden uitgebreid met meer tijdschriften en regionale bladen. Daarnaast zijn er plannen om in de toekomst buitenlandse media aan het initiatief toe te voegen. Zo heeft Klöpping al gesprekken gevoerd met The New York Times, Time Magazine en Wired.

De prijs per artikel is afhankelijk van het medium en de lengte van het artikel, variërend van 0,10 tot 0,89 cent. Zeventig procent hiervan gaat naar de uitgever en de overige dertig procent is voor Blendle – vergelijkbaar met het model van Apple en Google. Als een artikel echter binnen vijftien seconden wordt weggeklikt dan worden er geen kosten in rekening gebracht; “supersympathiek” zoals Blendle het zelf noemt. Mensen die al een abonnement op een krant of tijdschrift hebben krijgen binnenkort gratis toegang tot de artikelen daarin.