Als je op het scherm van je iPad een ijsbeer op een ijsschots ziet drijven, is je eerste reactie om het dier te helpen waarschijnlijk een tap of swipe. Dat is juist niet de bedoeling met het spel Yibu, ontwikkeld door designbedrijf Frog. In het spel maken kinderen gebruik van de echte wereld om invloed uit te oefenen op wat er op het scherm gebeurt.
Kinderen kunnen het spel spelen met behulp van vijf houten voorwerpen die ieder hun eigen sensor bevatten. Door met deze sensoren aan de slag te gaan, beïnvloeden zij wat er op het scherm van hun tablet gebeurt. Zo zorgt de lichtsensor er bijvoorbeeld voor dat de zon harder gaat schijnen. In het geval van de ijsbeer is dat niet zo wenselijk, dus is het de bedoeling dat je deze sensor op een donkere plek verstopt. Met de andere sensoren kunnen kinderen onder andere aan de slag met de temperatuur en geluid.
Door die sensoren apart te ontwikkelen, willen de makers kinderen stimuleren om het spel in de echte wereld af te laten spelen. De iPads zelf zit natuurlijk ook al bomvol sensoren, maar als Yibu deze zou aanspreken, zouden kinderen alsnog voornamelijk met de tablet bezig zijn.