Nu er steeds meer wearables op de markt komen moeten producten zich meer en meer onderscheiden op basis van effectiviteit. De beste producten zijn namelijk de producten die het menselijk gedrag blijvend kunnen beïnvloeden. De functionaliteit en het design van een apparaat leiden in eerste instantie misschien tot verkopen maar om op de lange termijn waardevol te zijn, moet het product een gezonde gedragsverandering teweeg kunnen brengen.
Consumenten blijvend kunnen binden aan een product is een van de belangrijkste uitdagingen van het moment. Volgens Michael Davies, onderzoeker bij Endeavour Partners en MIT, maken ontwikkelaars nog te weinig gebruik van kennis uit de gedragswetenschap.
Het rapport: “Inside Wearables: How the Science of Human Behavior Change Offers the Secret to Long-Term Engagement” van Endeavor Partners wijst uit dat hoewel één op de tien Amerikanen boven de 18 in het bezit is van een fitness-tracker, een derde hiervan binnen zes maanden al stopt met het gebruik ervan en meer dan de helft al is gestopt. Verder biedt het rapport ontwikkelaars handvaten voor het ontwikkelen van producten die gebruikers blijvend kunnen binden en die gedragsverandering kunnen stimuleren.
Het grootste deel van de producten in de markt slaagt er volgens het rapport niet in om consumenten aan hun product te binden, zelfs niet voor korte tijd, omdat de gebruikerservaring tekortkomingen heeft. Om consumenten zover te krijgen een product te gaan gebruiken moet het voldoen aan negen basiscriteria zoals design, ervaring, comfort, kwaliteit, gebruikerservaring en algemeen gebruik. Veel van de huidige apparaten voldoen hier echter niet aan omdat ze snel kapot gaan, huidirritatie veroorzaken, de batterij snel leeggaat of niet goed kunnen verbinden met je smartphone.
Drie succesfactoren uit de gedragswetenschap
Maar zelfs wanneer wel aan deze criteria wordt voldaan dan is het volgens Davies nog steeds niet voldoende om consumenten te stimuleren om het product te blijven gebruiken. Hij presenteert drie belangrijke factoren die ontwikkelaars wél zouden moeten inzetten: gewoontevorming, sociale motivatie en versterking van een doel. Deze drie factoren, afkomstig uit de gedragswetenschap, zouden de sleutel kunnen zijn tot succesvolle wearable producten die een waardevolle verandering teweeg kunnen brengen.
Davies stelt dat de beste apparaten in staat zijn om het proces van gewoontevorming te beïnvloeden en effectiever te maken. Bovendien zijn sociale connecties een belangrijke bron van motivatie om gedrag te veranderen. Voorbeelden hiervan zijn resultaten, foto’s en commentaar met anderen delen op sociale netwerken. Daarnaast creëert het behalen van kleine doelen op weg naar een groter doel het juist momentum om gemotiveerd te blijven; consumenten hebben dan continu het gevoel dat ze vooruitgaan.
Wearables hebben dus de potentie om een blijvende gedragsverandering te veroorzaken en dus een gezondere levensstijl. Ontwikkelaars moeten volgens Davies echter bovenstaande drie factoren in hun producten implementeren om zo écht effectievere wearables te kunnen creëren in plaats van alleen mooie ontworpen producten.