Delft Hyperloop, het team studenten van de TU Delft dat meedoet aan de Hyperloop Pod Competition van SpaceX, heeft gisteren zijn prototype gepresenteerd aan het publiek. De studenten begonnen ruim een jaar geleden met het ontwerpen van een hyperloopcapsule en wonnen hiermee begin dit jaar de tweede prijs in de wedstrijd. Nu hebben ze hun ontwerp ook echt gebouwd, op halve schaal en gaan ze hem na de zomer testen op de testbaan naast het kantoor van SpaceX in de VS.
Wat is de hyperloop ook alweer? Het is een vervoersysteem waarbij capsules met goederen of passagiers door een buis heen worden geschoten die zo goed als vacuüm is. Hierdoor is er nauwelijks weerstand en kun je mensen en goederen energiezuinig en razendsnel transporteren. “Een ritje van Amsterdam naar Parijs kost je 10 procent van de energiecapaciteit uit de accu van een Tesla en je bent er in een half uur”, vertelde team captain Tim Houter bij de presentatie.
MIT
In de Hyperloop Pod Competition nam de TU Delft het op tegen heel veel andere universiteiten. Uiteindelijk draait het bij het bouwen van het prototype nu uit op een titanenstrijd tussen het Amerikaanse MIT en de Delftenaren. MIT won de ontwerpwedstrijd begin dit jaar.
Een opvallend detail is dat één van de teamleden van Delft Hyperloop ook in het team van MIT zit. Max Opgenoord is co-founder van het MIT-team en Lead Structures en Aerodynamics van Delft Hyperloop. Beide teams vinden dat geen enkel probleem en in Delft zeggen ze dat ze op die manier altijd een aandeel hebben in wie er straks de wedstrijd wint. Of dat nu Delft of MIT is.
Wat verder opvalt is dat beide teams dezelfde essentiële keuzes hebben gemaakt op technisch vlak. Zo gebruiken beide teams geen grote ventilator aan de voorkant, maar een aerodynamisch ontwerp. En ze hebben beide gekozen permanente magneten en alluminiumrails om te zorgen dat de capsule gaat zweven. Voor het remsysteem worden ook permanente magneten ingezet. Eerder gebruikte MIT nog een ander remsysteem, maar voor hun prototype zijn ze geswitcht naar het concept dat Delft al gebruikte.
Verschillen tussen beide capsules zijn er desondanks wel. Zo kan er in het ontwerp van MIT maar één passagier mee. Terwijl de studenten in Delft een capsule gebouwd waarin acht mensen plaats kunnen nemen.
Hyperloop in Europa
Bij de presentatie van Delft Hyperloop gisteren was minister Kamp van Economische Zaken aanwezig. Hij prees het werk van de studenten en zei dat het “een kijkje in de toekomst was”. “De hyperloop wordt een onderdeel van ons gezamenlijke toekomst, dat weet ik zeker”, zei hij.
Prins Constantijn, die tegenwoordig het gezicht is van Startup Delta, was wel iets realistischer. “Ik verwacht dat we dit eerst in Azië gaan zien of de VS. In Europa is er teveel gedoe over waar de buis geplaatst zal worden”, zei hij op het podium.
Team captain Tim Houter sluit zich daarbij aan: “Als je kijkt naar de technische ontwikkeling, dan zie je dat het gewoon ontzettend hard kan gaan. We hebben in één jaar een heel prototype neergezet. Trek je dat door dan zou je over 3-4 jaar een op werkelijke schaal hyperloopsysteem draaiende kunnen hebben.”
“Politiek gezien is het een ander verhaal. Je hebt natuurlijk heel erg te maken met steden en infrastructuur. Idealiter heb je dus een gebied waar heel veel ruimte zit tussen grote steden. Dan kom je dus uit op landen als Australië en China. Dus die zien we wel als de meest aannemelijke plaats voor een eerste hyperloop. En is het vanuit daar een kwestie van het doortrekken naar Europa om het daar ook neer te zetten”, aldus Houter.