Het team Delft Hyperloop heeft het voor elkaar gekregen om een kans te krijgen om hun Hyperloop-concept te mogen presenteren. In januari reist het team af naar Texas om de het concept te presenteren, na dat zij meededen aan een wedstrijd die uitgeschreven werd door ruimtevaartbedrijf SpaceX.
Elon Musk, oprichter van Tesla en SpaceX kwam op het idee voor de hyperloop toen Californië een oude treinverbinding aan wilde leggen tussen Los Angeles en San Francisco. Musk vond dat dit anders moest en bedacht een nieuwe vorm van transport: de hyperloop.
Een hyperloop is een vacuümbuis, waarin geen lucht te vinden is. Hierdoor ontstaat er haast geen wrijving waardoor er snelheden rond de 1000 kilometer per uur kunnen worden gehaald, als een capsule door de buis wordt geschoten. Sinds dat het idee in 2013 werd gelanceerd is er gigantische interesse in het concept en daarom bedacht Musk de wedstrijd via zijn bedrijf SpaceX.
Hyperloop testbaan
De wedstrijd is bedacht omdat Musk wil kijken hoe er zo snel mogelijk een prototype ontwikkeld kan worden. Daarom werd er een competitie opgezet waarbij het doel was: het ontwerpen en bouwen van een capsule voor in de hyperloop. Een maand geleden werd bekend dat er gestart is met de bouw van een eerste testbaan.
Het team Delft Hyperloop van de TU Delft heeft met 33 mensen gewerkt aan een capsule voor in de hyperloop en is uitgekozen om het concept in januari te komen presenteren in Texas. Op Nu.nl laat Tim Houter, leider van het Hyperloop-team weten dat als het team daarna nog een selectieronde doorstaat, het in de zomer van 2016 ook echt daadwerkelijk begint met bouwen van het prototype.
In een half uur van Amsterdam naar Parijs
De kracht van het concept van Delft Hyperloop ligt volgens Houter bij het laten zweven van de capsule op magneten. Dit is volgens het team efficiënter en goedkoper dan het laten zweven op luchtkussens, waar ander teams voornamelijk mee bezig zijn. Met het concept moet het mogelijk zijn om binnen een half uur van Amsterdam naar bijvoorbeeld Parijs te reizen.
Volgens Houter is de hyperloop vooral voordelig op afstanden tussen de honderd en duizend kilometer. Afstanden korter dan honderd kilometer is met de auto voordeliger en afstanden langer dan duizend kilometer zijn waarschijnlijk gemakkelijker en efficiënter per vliegtuig.