Wearables worden gebruikt om activiteiten te meten en gebruikers te voorzien van data om hen vervolgens te helpen hun gezondheid te verbeteren. Lightwave doet dit anders en gebruikt real-rime publieksdata om fantastische interactieve live-ervaringen te creëeren.
Lightwave is een wearable technologie die real-time data verzamelt over zijn drager waaronder de temperatuur, bewegingen en geluid. Deze informatie wordt vervolgens gebruikt als feedback voor de performers; zij kunnen aan de hand van de gevisualiseerde data een beeld krijgen van hoe het publiek zich voelt en hoe er wordt gereageerd op de muziek.
Met behulp van deze data kan de performer precies inspelen op de wensen van het publiek door bijvoorbeeld zijn lichtshow aan te passen aan de bewegingen van het publiek of bepaalde nummers te herhalen.
Het idee is dat artiesten of sponsors van een event de Lightwave-bandjes aan het begin van een show aan het publiek uitdelen. Het concept werd bedacht door Rana June, die eerder bekend werd als eerste iPad DJ. Ze stelt:
This new type of experience data can shape the environment so fans can connect emotionally with the artist and each other. Our vision scales to all types of live events: blockbuster performances, sporting events, conferences – anywhere where audiences want to feel connected to the live experience.
Lightwave werd afgelopen week gelanceerd tijdens SXSW Interactive in een zogenaamd ‘BioReactive’ concert.
Zowel voor de artiesten als het publiek lijkt me de Lightwave een geweldige manier om live optredens te veranderen in interactieve spektakels! Of deze slimme armband de traditionele papieren concertbandjes ook daadwerkelijk zal gaan vervangen is mij nog een vraag, maar een gaaf idee is het zeker!