Disney kennen we natuurlijk vooral van prachtige films en de geweldige themaparken. Van de beste animaties en de mooiste verhalen. Maar het bedrijf doet nog veel meer om kinderen te bereiken met zijn populaire karakters. Inclusief het maken van bijvoorbeeld games. De laatste tijd zet het bedrijf echter in op smartphone-apps, met een geheel eigen strategie: een kindvriendelijke.
Dat bij Disney alles draait om kindvriendelijkheid, zie je zelfs terug in de bloopers van bekende films. Neem bijvoorbeeld Pirates of the Caribbean, waarin iemand vloekt en Johnny Depp antwoordt: “You can’t curse in a Disney film!” Disney houdt zich aan bepaalde regels om een zo groot mogelijk publiek te trekken voor haar films, pretparken en diensten. Iedereen weet het, iedereen houdt zich er aan. En Disney trekt dat kindvriendelijke veel verder door dan alleen in films en pretparken. Nu technologie een onmisbaar deel is geworden van onze samenleving, maakt Disney het goed beschikbaar voor kinderen. De populairste apps krijgen daarom een eigen, kindvriendelijke variant.
Disney’s apps
Zo lanceerde Disney in juni dit jaar Disney LOL, een app waarbij kinderen niets anders zien dan content van het vrolijke bedrijf zelf. In principe is het een variant van Instagram of Pinterest voor kinderen, maar dan zonder de mogelijkheid om zelf iets op het internet te zetten, te reageren of iets te “liken”. De gehele app staat daarentegen wel vol met GIF’s, memes, korte video’s, spelletjes, grapjes en trivia over films. Het internet, maar dan met flink wat grenzen dus. En ideaal voor kinderen die anders wel zelf op zoek waren gegaan naar dit soort content, maar dan op het internet.
De app leek een opvallende keuze, aangezien Disney op social media al veel van dit soort content verspreidt. Maar de gedachte erachter blijkt een slimme te zijn. “We wilden een familievriendelijke plek creëren om alle geweldige content van Disney en al onze merken te laten zien. Daarnaast laat dit ons geld verdienen met de content met onze beste sponsoren via advertenties”, vertelt Michael Hundgen, directeur van content strategy en editorial bij Disney Consumer Products en Interactive Media.
Ouders zijn bezorgd
En die opmerking laat zien waarom die strategie zo slim is. De apps van Disney, waaronder talloze spelletjes gebaseerd op hun films en series, spelen in op de zorgen van ouders én laten het bedrijf nog meer geld verdienen. Uit onderzoek van ESET uit augustus vorig jaar blijkt dat 88 procent van de ouders bezorgd is over waar kinderen online bij kunnen. Het onderzoek werd uitgevoerd in zowel de Verenigde Staten als het Verenigd Koninkrijk.
81 procent zegt bang te zijn dat hun kinderen op ongepaste websites komt, 71 procent geeft aan te vrezen dat hun kinderen persoonlijke details aan vreemden geven. Hoewel exacte cijfers over het internetgebruik van jonge kinderen moeilijk te vinden en te verkrijgen zijn, is wel bekend dat veel van hen online aanwezig zijn. Zo werden er al in 2011 60.000 kinderen tussen de negen en zestien jaar in Nederland online gepest. Tel daar de kinderen bij op die niet gepest worden, en je zit opeens met grote aantallen.
Kinderen verbieden het internet op te gaan is natuurlijk geen optie, maar ze een zo veilig mogelijke app bieden om ze van alles waar ze zo van houden te laten genieten, is een gouden middenweg. Kinderen zitten zoet spelletjes te spelen en filmpjes te bekijken, ouders hoeven zich geen zorgen te maken over wat ze allemaal tegenkomen.
Dus Disney breidt uit
Dat vond Disney duidelijk ook, want in de tussentijd zijn er meer apps voor kinderen verschenen. Zo is er een Mickey Video app, waarin kinderen korte video’s (maximaal vijf minuten) van Disney kunnen bekijken. Bij de content zit bijvoorbeeld het derde seizoen van “Mickey Shorts”, wat klassieke cartoons zijn met Mickey, Minnie, Donald, Goofy en Pluto.
Nog recenter is Mix, waarmee Disney afstapt van de foto’s en video’s, en overgaat naar berichtenapps. Nu WhatsApp, Snapchat en Facebook Messenger populairder worden dan de gebruikelijke social media, kan Disney natuurlijk niet achterblijven. Ook bij de ’traditionele’ berichtenapps is echter het feit dat je persoonlijke gegevens moet achterlaten en dat je met verkeerde mensen kunt praten een probleem voor veel ouders. Disney probeert daar de oplossing voor te bieden
De app richt zich bovendien niet alleen op chatten, maar het is ook mogelijk om zelfs meme’s te maken, stickers te delen en spelletjes te spelen. Daarmee is het meer een gemeenschap, zoals fora dat ook zijn, dan een berichtenapp. En om de ouders zich veiliger te laten voelen: dankzij de Amerikaanse wetgeving is het verboden voor diensten die op kinderen gericht zijn om persoonlijke informatie te verzamelen en te gebruiken. Daarnaast is er een aantal regels waar iedere gebruiker akkoord mee moet gaan: blijf veilig, respecteer anderen en houdt het schoon. Dus houd je persoonlijke informatie voor jezelf, pest niet en scheldt niet. Speciale moderaters houden de boel in de gaten en zorgen dat dit ook echt niet gebeurd.
Ander punt waar Disney op inspringt is dat experts aanraden om kinderen te leren over de online wereld, in plaats van het ze te verbieden. Op die manier leren ze spelenderwijs wat wel en niet handig is, zodat ze later veilig op websites als Facebook en Twitter kunnen zitten.
Disney’s slimme strategie
Uiteindelijk is Disney natuurlijk een commercieel bedrijf en wil het geld verdienen door zijn imperium verder uit te breiden. Dat doen ze op een slimme manier door in te springen op de angsten van de ouders en de behoeften van kinderen. De jongste generatie is niet anders gewend dan dat er internet is en wil er dan ook graag gebruik van maken. Ouders maken zich echter zorgen over wat ze tegenkomen en wat ze doen. Disney komt met de gouden middenweg: een veilige omgeving waar kinderen zich vermaken en ouders zich geen zorgen hoeven te maken. Tegelijkertijd stopt het bedrijf zijn apps vol met – kindvriendelijke – advertenties, omdat het natuurlijk gewoon een commercieel bedrijf is dat met deze apps geld wil verdienen.
Op dit moment richt Disney zijn met de apps nog op de Engelstalige markt, maar als het op termijn een doorslaand succes blijkt dan zal het bedrijf deze strategie natuurlijk ook internationaal uitrollen. Het lijkt dus een kwestie van tijd tot deze (en toekomstige) apps ook naar Nederland komen.