Om interactiviteit van schermen tot een hoger niveau te brengen, heeft Disney Research een nieuw soort scherm ontwikkeld. Met dit scherm is het mogelijk om verschillende texturen te kunnen voelen op een plat scherm. En dit zonder de vorm van het scherm aan te passen.
Vorig jaar maakte Disney Research al bekend bezig te zijn met deze technologie. Via het apparaatje REVEL, was het mogelijk om haptische feedback te krijgen van ieder willekeurig vlak object. Nu lijkt de keuze van Disney definitief gevallen te zijn op digitale schermen.
Maar hoe werkt deze technologie nu eigenlijk? De onderzoekers realiseerden zich dat het gevoel van een hobbel op een oppervlak voornamelijk ontstaat doordat aan de huid van de vinger getrokken wordt en deze oprekt, wanneer de huid over een hobbelig oppervlak gaat. Nu blijkt dat dit gevoel kunstmatig nagebootst kan worden.
Dit gebeurt via elektrische vibraties gegenereerd door het scherm. Hierdoor ontstaat elektrostatische krachten die weerstand bieden tegen de vinger. Een vlak scherm kan zo voelen als een ruw oppervlak.
Bijzonder aan dit concept is dat Disney ook een algoritme heeft ontwikkeld, waardoor in real-time oppervlaktes omgezet kunnen worden naar texturen op een scherm. Maak je bijvoorbeeld een video van een stapel DVD’s, dan kun je deze direct op je scherm voelen als een rijtje hobbels.
De mogelijkheden van deze technologie zijn groot. Denk bijvoorbeeld aan een toetsenbord op een scherm, waarbij je daadwerkelijk de toetsen kan voelen. Kinderen kunnen meer leren over texturen in een informatief kinderboek. Of blinde mensen kunnen deze technologie gebruiken om beter te weten wat er om hen heen bevindt.