Dit is hoe Twitter omgaat met haatberichten en het verwijderen van accounts

Twitter zou deze week 300 medewerkers op straat willen zetten. Daarmee krimpt het bedrijf in één klap met acht procent in.

We hebben inmiddels een redelijk idee hoe Facebook met haatberichten omgaat. Het bedrijf heeft een speciaal team dat berichten controleert en eventueel verwijderd. Maar ook Twitter heeft problemen met haatberichten. Hoe gaat dat platform er eigenlijk mee om? The Washington Post sprak met diverse ingewijden om dat te ontdekken.

Volgens de topmensen van Twitter vertrouwt het sociale medium met name op zijn gebruikers om content die er niet hoort te rapporteren. Het bedrijf heeft namelijk veel minder werknemers dan Facebook. Er wordt dan ook vooral gekeken naar berichten die door gebruikers gerapporteerd zijn.

Nadat een tweet gerapporteerd wordt, beslist een gebruikersdiensten-team eerst of het bericht doorgestuurd moet worden naar het ’trust and safety team’. Het team kan, waar nodig, vragen om de hulp van Vijaya Gadde, de chief legal officer van Twitter. Hoeveel mensen er zijn binnen die teams, is onduidelijk.

Jack Dorsey

Ook zijn er een aantal beleidsregels, zodat de beslissingen niet door één persoon gemaakt worden. Maar volgens de ingewijden bepaalt CEO Jack Dorsey in sommige gevallen op het laatste moment wat er met een account gebeurd. En soms is dat een andere beslissing dat de werknemers gemaakt hadden.

Dit was bijvoorbeeld het geval bij samenzweringstheorist Alex Jones. De werknemers hadden besloten Jones van het platform af te halen, maar Dorsey zou daar tegenin zijn gegaan. Nadat diverse andere sociale media Jones wel van hun platformen hadden gehaald, kreeg Twitter veel kritiek over zich heen omdat zij niets deden. Het bedrijf zelf zegt dat Dorsey hier niets mee te maken had.

“Elke suggestie dat Dorsey deze beslissingen gemaakt heeft of gewijzigd heeft, is volledig onjuist”, aldus Gadde in een verklaring. “Onze dienst kan alleen eerlijk werken als het zich consistent houdt aan onze regels, in plaats van de persoonlijke mening van een topmens, inclusief onze CEO.”

Grafsteen

In de komende weken zou de manier waarop je ziet dat een tweet verwijderd is, veranderen. Waar je nu te zien krijgt dat een bericht niet beschikbaar is, moet er straks een plaatje van een grafsteen komen te staan. En er zouden meer wijzigingen in het beleid komen in de komende weken, stellen de ingewijden. Het is echter onduidelijk wat die wijzigingen zijn.